Η ηλεκτροκίνηση δεν έχει επεκταθεί στο βαθμό που περίμεναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και σε αυτό παίζουν το ρόλο τους «μύθοι» που εξηγούν και τους φόβους του αγοραστικού κοινού.
Οι ανησυχίες σχετικά με τα περιβαλλοντικά οφέλη, τους κινδύνους και τη μακροζωία των ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών τους αποτελούν τροχοπέδη αλλά καθώς για κάθε ανησυχία προκύπτουν απαντήσεις, το ποτάμι φορά δεν πρόκειται να αλλάξει.
Η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει, πάμε λοιπόν να καταρρίψουμε 7 μύθους σχετικά με αυτή.
Μύθος #1: Τα EV έχουν υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα
Αν και τα EV δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για ενέργεια όπως τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, εξακολουθούν να υπάρχουν εκπομπές που αφορούν όχι στην χρήση αλλά στην παραγωγή τους
Είναι αλήθεια πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν έξι φορές περισσότερα ορυκτά, κάτι που κατά συνέπεια οδηγεί σε περισσότερες εξορύξεις. Όμως ακόμα κι έτσι, τα ορυκτά καύσιμα εξακολουθούν να παράγουν περίπου διπλάσιο άνθρακα, σύμφωνα με την Washington Post.
Μύθος #2. Οι μπαταρίες των EV δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής
Μία από τις πιο κοινές παρανοήσεις σχετικά με τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ότι δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και πρέπει να αντικαθίστανται περίπου κάθε πέντε χρόνια.
Όμως ήδη, κάθε αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει πακέτα εγγύησης μπαταριών, που συνήθως αφορούν οκτώ έτη ή 150.000 χιλιόμετρα. Κι όσο περνάει ο καιρός και εξελίσσεται η τεχνολογία, η διάρκεια ζωής τους θα ανεβαίνει ακόμα περισσότερο
Η κινεζική εταιρεία μπαταριών Contemporary Amperex Technology Co Ltd, περισσότερο γνωστή ως CATL, δημιούργησε πρόσφατα μια μπαταρία EV με διάρκεια ζωής 15 ετών και δυνατότητα κάλυψης 1.500.000 χιλιομέτρων.
Μύθος #3: Τι γίνεται στο τέλος της «ζωής» των μπαταριών
Πρόσφατες έρευνες στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής μαρτυρούν πως η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού (71%) ανησυχεί ότι οι μπαταρίες των EV οχημάτων θα καταλήξουν σε χώρους υγειονομικής ταφής. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες είπαν ότι θα κατέληγαν σε «τοξικές» χωματερές. Όμως, αυτό δεν ισχύει.
Αρχικά οι μπαταρίες μπορεί να μην είναι πλέον σε θέση να υποστηρίξουν τη λειτουργία ενός αυτοκινήτου, μπορούν όμως να αξιοποιήσουν την υπολειπόμενη τους ενέργεια σε άλλους τομείς.
Όμως ως επί το πλείστον, οι μπαταρίες αποστέλλονται σε εταιρείες που αποσυναρμολογούν τα μέρη τους και αξιοποιούν αλλού τα μέταλλα τους, όπως το νικέλιο και το λίθιο. Οι κυψέλες μπαταριών μπορούν να είναι πολύτιμες χάρη στα ακριβά ορυκτά μέσα τους, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες να επωφελούνται από την ανακύκλωση.
Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών EV είναι η Redwood Materials, μια startup που ξεκίνησε το 2017 από πρώην υπάλληλο της Tesla και , σύμφωνα με το Bloomberg News, ανακυκλώνει περίπου 25.000 μπαταρίες σε ετήσια βάση.
Μύθος #4: Τα EV θα καταστρέψουν το ηλεκτρικό δίκτυο
Όπως ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούλιο ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, η συνολική ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 4% φέτος, από 2,5% το 2023 και σημειώνοντας τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης από το 2007. Μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Όσο περισσότεροι κυκλοφορούν, τόσο περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια θα απαιτείται για να καλύψει αυτή τη χρήση.
Το Consumer Reports πέρυσι διαπίστωσε ότι θα χρειαστεί περίπου μέχρι το 2050 για όλα τα οχήματα στο δρόμο να είναι ηλεκτρικά, ακόμα κι αν όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται έως το 2035 είναι ηλεκτρικά. Μέχρι τότε, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας πιθανότατα θα αυξηθεί κατά 1,1 τρισεκατομμύρια κιλοβατώρες, ή 26%, σε σύγκριση με τη ζήτηση το 2023. Τιμές που αφορούν μόνο τις ΗΠΑ. Κατά μέσο όρο, αυτή η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα θα απαιτούσε την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας κατά μόλις κατά 1% κάθε χρόνο, πολύ κάτω από τον μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης.
Τέλος, πολλές κυβερνήσεις ανά τον κόσμο έχουν ήδη λάβει μέτρα για να μειώσουν την πίεση στο δίκτυο. Με διαφορετικά τιμολόγια για ώρες αιχμής και μη, ώστε να ενθαρρύνουν τους οδηγούς να αντλούν ενέργεια όταν η συνολική ζήτηση είναι χαμηλότερη.
Μύθος #5: Τα EV κινδυνεύουν περισσότερο να πιάσουν φωτιά
Ένα από τα πιο τρομακτικά πράγματα που μπορεί να φανταστεί ένας ιδιοκτήτης αυτοκινήτου είναι πιθανότατα το όχημά του να τυλιχθεί στις φλόγες – ειδικά αν είναι εντός του. Αυτός ο φόβος επιδεινώθηκε χάρη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, οι οποίες έχουν προκαλέσει κάποια ανησυχία.
Όμως αυτή δεν είναι τόσο δικαιολογημένη αφού οι πιθανότητες να συμβεί κάτι τέτοιο είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο, για το οποία προφανώς δεν γίνεται αντίστοιχος ντόρος. Σύμφωνα με ανάλυση του National Transportation Safety Board στις ΗΠΑ, για κάθε 100.000 ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται, καταγράφονται μόλις τέτοια περιστατικά. Με το αντίστοιχα νούμερα ανά 100.000 πωλήσεις να είναι στα 1.530 περιστατικά για τα οχήματα με φυσικό αέρα αλλά το σημαντικότερο, 3.475 περιστατικά σε υβριδικά!
Όμως στον αντίποδα, είναι αλήθεια πως είναι δυσκολότερο να γίνει κατάσβεση της φωτιάς σε ηλεκτρικό όχημα – απαιτούνται περίπου 50.000 γαλόνια νερού.
Μύθος #6: Τα EV δεν έχουν αρκετή εμβέλεια
Το άγχος εμβέλειας – γνωστό και ως άγχος φόρτισης – είναι ο φόβος ότι το αυτοκίνητο ενός καταναλωτή θα ξεμείνει από… ζουμί πριν προλάβει να φτάσει σε ένα σταθμό φόρτισης. Κι αυτό είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο αυτή τη στιγμή στην επέκταση των ηλεκτρικών, αφού το αγοραστικό κοινό δεν νιώθει τη σιγουριά που θα έπρεπε.
Παράλληλα, ειδικά στη χώρα μας το δίκτυο σταθμών φόρτισης δεν είναι στα επίπεδα του εξωτερικού. Ωστόσο, ο σωστός προγραμματισμός μπορεί να διώξει τους πονοκεφάλους ενώ όσο περνάει ο καιρός, ανεβαίνουν και οι τιμές της αυτονομίας των μοντέλων. Σε βαθμό που ακόμα και τα ταξίδια στην άλλη άκρη της χώρας, που αποτελούν συνηθισμένη πρακτική για τους Έλληνες, δεν είναι απαγορευτικά.
Μύθος #7: Τα EVs είναι υπερβολικά ακριβά
Μπορεί η τεχνολογία αυτή να κοστίζει περισσότερο, όμως τα κρατικά προγράμματα όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», καθιστούν τα ηλεκτρικά μοντέλα πιο προσιτά από ποτέ. Και στο κόστος απόκτησης που βρίσκεται πλέον σε επίπεδα τουλάχιστον δελεαστικά, πρέπει να προσθέσετε και τα μειωμένα κόστη χρήσης σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
carandmotor