17.7 C
Rhodes
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024

Οικονομικός πόλεμος του Τραμπ: Ποιοι κολοσσοί θα επηρεαστούν άμεσα από τους δασμούς που θα επιβάλει στις 20 Ιανουαρίου

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Μεξικό, Κίνα και Καναδάς είναι οι τρεις μεγαλύτεροι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ που θα επηρεαστούν από την επιβολή δασμών της τάξης του 25% από τον Ντόναλντ Τραμπ, από την πρώτη κιόλας μέρα που θα καθίσει ως πρόεδρος στο Οβάλ Γραφείο του Λευκού Οίκου. Στις χώρες αυτές δραστηριοποιούνται κολοσσοί του παγκόσμιου εμπορίου που τα προηγούμενα χρόνια μετέφεραν τα εργοστάσιά τους ειδικά στο Μεξικό για να τα εκμεταλλευτούν τα φθηνά εργατικά και την εγγύτητα στην αμερικανική αγορά.

Το πρακτορείο Reuters παρουσιάζει τη λίστα των εταιρειών που θα εισπράξουν το πρώτο κύμα των επιπτώσεων. Όπως είναι αναμενόμενο, στην πρώτη ομάδα εταιρειών που αναμένεται να επηρεαστούν ανήκουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Audi

Στο εργοστάσιο της Volkswagen για την κατασκευή Audi, στο San Jose Chiapa, στο Μεξικό, κατασκευάζονται τα μοντέλα Q5. Το εργοστάσιο απασχολεί 5.000 εργαζόμενους. Το 2023 κατασκευάστηκαν εκεί 176.000 αυτοκίνητα, ενώ μόνο το α’ εξάμηνο του 2024, έγιναν 40.000 εξαγωγές προς τις ΗΠΑ.

BMW

Στο San Luis Potosi, επίσης στο Μεξικό, κατασκευάζονται οι σειρές 3, 2 Coupe και M2. Σχεδόν το σύνολο της παραγωγής εξάγεται στις ΗΠΑ και ένα μικρό μέρος σε άλλες χώρες. Από το 2027, το εργοστάσιο είναι προγραμματισμένο να κατασκευάζει τα μοντέλα της νέας σειράς “Neue Klasse”.

BYD

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD που κατασκευάζει το μοντέλο EV αναζητεί χώρους για να ανοίξει εργοστάσιο στο Μεξικό. Τονίζει ωστόσο ότι το σύνολο της παραγωγής θα κατευθύνεται σε άλλες χώρες και όχι στις ΗΠΑ.

Honda Motor

Η Honda Motor εξάγει το 80% της παραγωγής της στο εργοστάσιό της στο Μεξικό στην αμερικανική αγορά. Ο COO (chief operating officer – επιχειρησιακός διευθυντής) της εταιρείας, Σίντζι Αογιάμα έχει χτυπήσει προειδοποιητικό καμπανάκι από την επομένη των αμερικανικών εκλογών. Στις 6 Νοεμβρίου είχε δηλώσει ότι η εταιρεία πρέπει να σκεφτεί να μεταφέρει αλλού την παραγωγή καθώς τον ανησυχούσε η επιβολή μόνιμων δασμών στην εισαγωγή αυτοκινήτων από το Μεξικό.

JAC Motors

Η JAC Motors έχει από το 2017 εργοστάσιο στο Μεξικό σε συνεργασία με τη Giant Motors. Στο εργοστάσιο αυτό γίνεται συναρμολόγηση των οχημάτων της JAC.

Kia Corp

Η νοτιοκορεάτικη Kia Corp έχει και αυτή εργοστάσιο στο Μεξικό. Εκεί κατασκευάζονται τα δικά της μοντέλα και ένας μικρός αριθμός SUV μοντέλο Santa Fe για λογαριασμό της θυγατρικής της, Hyundai Motor.

Mazda

Το 2023, η Mazda έκανε εξαγωγές περίπου 120.000 αυτοκινήτων από το εργοστάσιό της στο Μεξικό προς τις ΗΠΑ. Ο πρόεδρος της Mazda, Μασαχίρο Μόρο, δήλωσε στις 7 Νοεμβρίου, δύο ημέρες μετά τη νίκη Τραμπ, ότι το θέμα της επιβολής δασμών “δεν είναι ένα ζήτημα που μπορεί να επιλυθεί από την κάθε εταιρεία μεμονωμένα” και ότι πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά όλες οι λεπτομέρειες πριν αποφασιστεί ποια θα είναι η κοινή αντίδραση.

NISSAN Motor

Η Nissan Motor έχει στο Μεξικό δύο εργοστάσια. Κατασκευάζει εκεί τα μοντέλα Sentra, Versa και Kicks. Πρόκειται για μοντέλα που κυκλοφορούν αποκλειστικά στην αμερικανική αγορά. Το πρώτο εννεάμηνο του 2024 παρήχθησαν 50.000 αυτοκίνητα.

Stellantis

Η Stellantis έχει δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στο Μεξικό. Στο Σαλτίλο, όπου κατασκευάζονται τα μοντέλα Ram pick-up και van, και στην Τολούκα, όπου παράγεται το Jeep Compass. Ο γαλλο-ιταλικός όμιλος έχει και δύο εργοστάσια στον Καναδά, στο Οντάριο. Στο Ουίνδσορ κατασκευάζονται στα μοντέλα της Chrysler και στο Μπράμπτον, νέα μοντέλα Jeep.

Toyota Motor

Η Toyota Motor έχει δύο εργοστάσια στο Μεξικό. Το 2023, πούλησε στις ΗΠΑ 230.000 αυτοκίνητα. Συνολικά για την εταιρεία, η αμερικανική αγορά αντιπροσωπεύει το 10% των εργασιών. Στο παρελθόν, η Toyota κατασκεύαζε το μοντέλο Tacoma στις ΗΠΑ αλλά πλέον όλες οι παραγγελίες στέλνονται από το Μεξικό.

Volkswagen

Το εργοστάσιο της Volkswagen στην Πουέμπα είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο αυτοκινήτων στο Μεξικό και ένα από τα μεγαλύτερα του γερμανικού ομίλου. Το 2023, κατασκευάστηκαν εκεί 350.000 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων μοντέλα όπως τα Jetta, Tiguan και Taos. Όλα έγιναν εξαγωγή στις ΗΠΑ.

Οικονομικός πόλεμος του Τραμπ: Ποιοι κολοσσοί θα επηρεαστούν άμεσα από τους δασμούς που θα επιβάλει στις 20 ΙανουαρίουΤο εργοστάσιο της Volkswagen στην Πουέμπα.
ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΜΕΞΙΚΟ

Από τους δασμούς του Τραμπ αναμένεται να πληγούν και κολοσσοί ανταλλακτικών. Η σουηδική Autoliv, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αερόσακων και ζωνών ασφαλείας στον κόσμο, δήλωσε στο Reuters ότι στο εργοστάσιό της στο Μεξικό απασχολεί 15.000 υπαλλήλους, ωστόσο δεν σχολίασε τι μέτρα θα λάβει η εταιρεία ενόψει των δασμών. Στο Μεξικό έχει δύο εργοστάσια και ο κορυφαίος κατασκευαστής ελαστικών, η Michelin. Το ένα στο Κερετάνο και το άλλο Λεόν, και τρία στον Καναδά, στις πόλεις Πίκτου, Μπριτζγουότερ και Γουότερβιλ. Επίσης, η κινεζική Yanfeng που είναι κορυφαίος κατασκευαστής καθισμάτων αυτοκινήτων, τα παράγει εδώ και πολλά χρόνια στο Μεξικό και είναι προμηθευτής των εταιρειών General Motors και Toyota. Η κινεζική εταιρεία είχε επιλέξει να μεταφερθεί στο Μεξικό για να μειώσει τα κόστη παραγωγής.

ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΜΕΞΙΚΟΕργοστάσιο της General Motors στο Μεξικό.

Άλλοι κατασκευαστές ανταλλακτικών που έχουν εργοστάσια στο Μεξικό και εξυπηρετούν την παραγωγή αυτοκινήτων για την αγορά των ΗΠΑ είναι η ιταλική εταιρεία κατασκευής ελαστικών Pirelli, η ιταλική κατασκευάστρια φρένων υψηλής ποιότητας Brembo και η ιταλική Eurogroup Laminations. Η Eurogroup Laminations, η οποία έχει μεταξύ των πελατών της την Tesla ειδικεύεται στους στάτορες και τους ρότορες, δύο βασικά εξαρτήματα των ηλεκτροκινητήρων και των γεννητριών.

Οι δασμοί του Τραμπ συνιστούν μια ανατροπή στους σχεδιασμούς του ίδιου του στενού του συνεργάτη Ίλον Μασκ. Μόλις ένα χρόνο νωρίτερα, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Tesla ενθάρρυνε τους Κινέζους προμηθευτές της να δημιουργήσουν εργοστάσια στο Μεξικό το 2023 για να προμηθεύουν κυρίως το εργοστάσιό της στο Μεξικό.

ΤΡΑΜΠ ΜΑΣΚΟ Ίλον Μασκ φαίνεται πως πλέον είναι ο στενότερος συνεργάτης του Τραμπ.

Η Tesla σχεδίαζε αρχικά να ξεκινήσει την παραγωγή στο Μεξικό στις αρχές του 2025, αλλά πλέον έχει στραφεί σε ένα σχέδιο επέκτασης για το εργοστάσιό της στο Τέξας.

Ηλεκτρονικά

Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρονικών στον κόσμο, η Foxconn κατασκευάζει ένα γιγάντιο εργοστάσιο διακομιστών τεχνητής νοημοσύνης σε συνεργασία με την Nvidia στο Μεξικό. Σκοπεύει να ξεκινήσει την παραγωγή στις αρχές του 2025 φτιάχνοντας έναν υγρόψυκτο διακομιστή που θα περιέχει τη νέα και ισχυρή οικογένεια τσιπ AI Blackwell της Nvidia. Η Lenovo, η κινεζική εταιρεία κατασκευής υπολογιστών παράγει τα προϊόντα της σε μια τεράστια εγκατάσταση στο Μοντερέι, στο Μεξικό, την οποία επέκτεινε το 2021. Όπως είχε ανακοινώσει τότε, όλα τα προϊόντα της για την αγορά της βόρειας Αμερικής κατασκευάζονται στο Μοντερέι.

Η LG Electronics, ο κολοσσός της Νότιας Κορέας, που κατασκευάζει τηλεοράσεις, οικιακές συσκευές και ανταλλακτικά EV στις εγκαταστάσεις της στο Μεξικό, στις 26 Νοεμβρίου ανακοίνωσε ότι επανεξετάζει όλες τις πιθανότητες, συμπεριλαμβανομένων αλλαγών στις εμπορικές τις πολιτικές.

Η Samsung Electronics, ο γίγαντας της Νότιας Κορέας, κατασκευάζει τηλεοράσεις και οικιακές συσκευές στο Μεξικό και τις εξάγει στις ΗΠΑ.

Ένας άλλος κλάδος που θα τον αγγίξουν οι δασμοί είναι αυτός των τροφίμων και ποτών. Ο ιταλικός όμιλος αλκοολούχων ποτών Campari έχει τρεις εγκαταστάσεις παραγωγής στο Μεξικό, η κύρια που παράγει τεκίλα με το εμπορικό σήμα Espolon και μία στον Καναδά, που παράγει μια μάρκα καναδικού ουίσκι (Forty Creek). Η Campari εισάγει το 27% των πωλήσεών της στις ΗΠΑ από το Μεξικό και τον Καναδά.

Λιανεμπόριο

Η σουηδική εταιρεία λιανικής H&M δήλωσε ότι “εξετάζει συνεχώς τους κινδύνους που συνδέονται με τους δασμούς”. Η Κίνα είναι μια από τις μεγαλύτερες αγορές παραγωγής για τη σουηδική εταιρεία λιανικής H&M, η οποία εξάγει στις Ηνωμένες Πολιτείες. “Εστιάζουμε στη διασφάλιση των διαδικασιών μας για να ελαχιστοποιήσουμε τυχόν αρνητικές επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού μας, ώστε να συνεχίσουμε να εξυπηρετούμε τα καταστήματά μας και τους διαδικτυακούς πελάτες μας στις ΗΠΑ στο μέλλον”, ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.

Εταιρείες συσκευασιών

Η Procter & Gamble και η Unilever είναι μεταξύ των μεγάλων εταιρειών συσκευασμένων προϊόντων που εκτίθενται στους επικείμενους δασμούς στις εισαγωγές από το Μεξικό.

Περίπου το 10% των εξαγωγών της P&G το γ’ τρίμηνο έως το τέλος Σεπτεμβρίου ήταν από το Μεξικό, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων εισαγωγών ImportYeti. Επίσης, περίπου το 2% των θαλάσσιων εισαγωγών της Unilever στις Ηνωμένες Πολιτείες προέρχονται από το Μεξικό.

Τέλος, εταιρείες όπως η Pepsico και η Lay’s chips, έχουν επενδύσει συλλογικά εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στις μεξικανικές αλυσίδες εφοδιασμού τους.

 

thetoc

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ