Ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών επιδιώκουν την αύξηση της ιπποδύναμης αλλοιώνοντας τα εργοστασιακά χαρακτηριστικά των οχημάτων τους.
Αντιμέτωποι με βαριά πρόστιμα αλλά και ποινικές κυρώσεις είναι πολύ πιθανό να βρεθούν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών που πραγματοποιούν μεγάλες μετατροπές στους κινητήρες των οχημάτων καθώς κάτι τέτοιο αλλοιώνει τα βασικά χαρακτηριστικά τους προκαλώντας μεγάλη ρύπανση στο περιβάλλον, δημιουργεί έλλειμμα στα κρατικά έσοδα και το κυριότερο όλων οδηγεί ακόμη και στο θάνατο!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά τους για να δούμε τι ισχύει στην Ελλάδα και τι ισχύει σε άλλα κράτη μέλη.
Στη χώρα μας η υψηλή φορολογία στα αυτοκίνητα είχε οδηγήσει πολλούς ιδιοκτήτες να αποκτούν την φθηνή και βασική έκδοση κάποιου μοντέλου και στη συνέχεια να αναζητούν τρόπους μετατροπής της στην αντίστοιχη και πολύ ακριβότερη γρήγορη εργοστασιακή έκδοση. Ωστόσο οι μετατροπές που πραγματοποιούν τις περισσότερες φορές δεν είναι αντίστοιχες των γρήγορων εργοστασιακών μοντέλων αλλά ξεπερνούν πολύ τα όρια. Για παράδειγμα δεν είναι και λίγοι οι οι ιδιοκτήτες διάσημων μοντέλων οι οποίοι στο παρελθόν αγόραζαν την φθηνή βασική έκδοση με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα του 1,6 λίτρου απόδοσης 95 ή 115 ίππων αντίστοιχα και στη συνέχεια άλλαζαν τους κινητήρες τοποθετώντας μεταχειρισμένους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες 2 λίτρων απόδοσης πάνω από 220 ίππους! Οι περισσότεροι ευτυχώς σε μια τέτοια μετατροπή φρόντιζαν να αλλάξουν και τα φρένα και τις αναρτήσεις ώστε να μπορεί να ακινητοποιείται και να «στέκεται» στο δρόμο εύκολα το αυτοκίνητο που έχει υποστεί την μετατροπή.
Κάποιοι άλλοι βέβαια λόγω έλλειψης χρημάτων περιοόριζαν την μετατροπή τους μόνο στην τοποθέτηση του κινητήρα, των φρένων χωρίς να τοποθετούν και άλλα εξαρτήματα που φέρουν οι γνήσιες γρήγορες εργοστασιακές εκδόσεις δημιουργώντας τις ιδανικές συνθήκες πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος ή δυστυχήματος.
Εννοείται ότι οι αλλαγές των κινητήρων σχεδόν ποτέ δεν δηλώνονταν καθώς κάτι τέτοιο θα αύξανε τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας, και ο ιδιοκτήτης τους θα έπρεπε να πληρώνει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης, αυξημένα ασφάλιστρα και φυσικά θα έπρεπε να καλύψει και τα υψηλότερα Τεκμήρια Διαβίωσης.
Όλα τα παραπάνω αφορούν το πρώτο στάδιο των μετατροπών. Ωστόσο οι ανήσυχοι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών που τα έχουν μετατρέψει συνήθως δεν σταματούν εκεί και προχωρούν στην υπερβολική αύξηση της ιπποδύναμης των κινητήρων τους. Εκεί πραγματικά τα πάντα εξαρτώνται από τα διαθέσιμα ποσά που έχει να δαπανήσει ο κάτοχος του οχήματος.
Πιο συγκεκριμένα το «λύσιμο» και η μετατροπή του κινητήρα με αλλαγή των πιστονιών με χειροποίητα και ο υπερκυβισμός αποτελεί μονόδρομο για όσους θέλουν να αποκτήσουν επιπλέον 100 έως 200 ίππους σε συνδυασμό με την τοποθέτηση μεγαλύτερη τουρμπίνας, εξάτμισης και ψυγείων. Εννοείται ότι στην συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων που έχουν υποστεί μετατροπές δεν υπάρχει καταλύτης!
Αν πάλι ο ιδιοκτήσης επιθυμεί την ακαριαία και πραγματικά υπερβολική αύξηση της ιπποδύναμης του κινητήρα του τότε η τοποθέτηση κάποιου συστήματος ψεκασμού με νίτρο αποτελεί μονόδρομο.
Σε αυτή την περίπτωση η αύξηση της ιπποδύναμης μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τους 300 ίππους αρκεί να έχουν πραγματοποιηθεί οι ανάλογες μετατροπές στον κινητήρα ώστε να «αντέχει» τον ψεκασμό με νίτρο.
Όμως στις περισσότερες περιπτώσεις μετατροπών αυτοκινήτων από 150 σε 400 ή 500 ίππους έχουν το ίδιο αποτέλεσμα καθώς είναι πολύ πιθανό να γίνουν κάποιο θέμα στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αφού θα έχουν προκαλέσει κάποιο θανατηφόρο τροχαίο. Πρόσφατα ένα τέτοιο αυτοκίνητο που είχε μετατραπεί και απέδιδε πάνω από 600 ίππους (400 ίππους παραπάνω από την εργοστασιακή έκδοση) αποδείχθηκε παγίδα θανάτου για τον οδηγό του ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο.
Ποια είναι τα πρόστιμα και οι κυρώσεις
Σε περίπτωση ελέγχου κάποιου οχήματος που έχει μετατραπεί και οι αστυνομικοί έχουν την υποψία ότι έχει αλλαχθεί ο κινητήρας ή φέρει κάποιο σύστημα νίτρο τότε το όχημα ακινητοποιείται και στην συνέχεια ελέγχεται από τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Αν διαποστωθεί ότι έχει αντικατασταθεί ο εργοστασιακός κινητήρας με κάποιον άλλο που είναι μεγαλύτερου κυβισμού και απόδοσης τότε αυτομάτως επιβάλλεται πρόστιμο για τα μη καταβληθέντα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται διπλά! Δηλαδή αν σε κάποιο όχημα τα Τέλη Κυκλοφορίας ήταν 300 ευρώ και με το νέο κινητήρα έπρεπε να είναι 650 ευρώ τότε ο κάτοχος θα πληρώσει για κάθε έτος 1.300 ευρώ αθροιστικά για την τελευταία 5ετία (6.500 ευρώ)! Στη συνέχεια θα πρέπει να επανυπολογιστούν οι φορολογικές δηλώσεις του ιδιοκτήτη του οχήματος που έχει υποστεί την μετατροπή και εκείνος να πληρώσει τις όποιες διαφορές προκύψουν από τα Τεκμήρια Διαβίωσης ή το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Επίσης θα πρέπει να μετρηθούν και εκπομπές CO2 οι οποίες αν είναι πολύ πάνω από τα όρια είναι πολύ πιθανό να αναγκάσουν τον ιδιοκτήτη του οχήματος να αφαιρέσει όλα τα εξαρτήματα που έχει τοποθετήσει ώστε να μειωθεί η ιπποδύναμη του οχήματός του και οι εκπομπές του να πέσουν στα όρια που έχει η αντίστοιχη γρήγορη εργοστασιακή έκδοση του μοντέλου.
Σε διαφορετική περίπτωση ανακαλούνται τόσο η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος όσο και οι πινακίδες κυκλοφορίας μέχρι την επισκευή του οχήματος και την επαναφορά των εργοστασιακών δεδομένων.
Σε άλλα κράτη μέλη τα συνεργεία απαγορεύεται να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε μετατροπή σε όχημα η οποία υπερβαίνει τα δεδομένα των γρήγορων εργοστασιακών μοντέλων και βέβαια θα πρέπει το όχημα στο οποίο πραγματοποιείται η μετατροπή να φέρει όλα εκείνα τα εξαρτήματα και τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας που φέρουν τα γρήγορα εργοστασιακά μοντέλα.
Σε διαφορετική περίπτωση αν κάποιο συνεργείο προβεί στην αυθαίρετη μετατροπή οχημάτων και στην υπερβολική αύξηση της ιπποδύναμης τότε οι Αρχές αφαιρούν από τον ιδιοκτήτη του συνεργείου την Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματος και του επιβάλλουν υπέρογκα χρηματικά πρόστιμα!
Στην Ελλάδα δυστυχώς οι ιδιοκτήτες νόμιμων ή παράνομων συνεργείων λειτουργούν χωρίς έλεγχο και κατασκευάζουν επικίνδυνα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που ρυπαίνουν τόσο σε εκπομπές CO2 όσο και σε ήχο και προκαλούν θανατηφόρα τροχαία…
carandmotor