17.7 C
Rhodes
Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου, 2024

Γιατί αναζωπυρώθηκε ο πληθωρισμός – Τα νέα «μέτωπα» ανατιμήσεων

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Αναζωπύρωση πληθωρισμού τον Ιούλιο, λόγω «τουριστικού πακέτου» και υπηρεσιών, ενώ αποτυπώνονται ήδη στη λιανική οι επιπτώσεις από την ξαφνική άνοδο της τιμής του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος.

Η μεταβολή +2,7% που καταγράφηκε για τον μήνα Ιούλιο -ποσοστό υψηλότερο κατά 0,4% συγκριτικά με το +2,3% του Ιουνίου- δεν θέτει υπό αμφισβήτηση τον στόχο για περαιτέρω αποκλιμάκωση του μέσου πληθωρισμού στο σύνολο της χρονιάς κάτω από το επίπεδο του 3%. Ωστόσο, τα στοιχεία του προηγούμενου μήνα δείχνουν ότι ανοίγουν νέα πληθωριστικά «μέτωπα», τα οποία εντοπίζονται στην αγορά ενέργειας (λόγω ανατιμήσεων σε ρεύμα και φυσικό αέριο), στην παροχή υπηρεσιών (όπου πρωταγωνιστούν οι αυξήσεις σε εισιτήρια και ασφάλειες), αλλά και στο τουριστικό πακέτο, προφανώς και λόγω εποχικότητας.

Μηνιαίες μεταβολές

Αν εστιάσει κάποιος στις επιμέρους μεταβολές που καταγράφηκαν τον Ιούλιο συγκριτικά με τον Ιούνιο, θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν σημαντικές ανατιμήσεις σε μια σειρά από προϊόντα του τομέα διατροφής.

Είχαμε αύξηση 6% στα δημητριακά, 2% στο χοιρινό, 3,6% στα νωπά ψάρια, 2,1% στο γάλα και 2,5% στο γιαούρτι, ενώ τα λαχανικά ακρίβυναν κατά 6%. Υπήρξαν και μειώσεις (11,1% στα νωπά φρούτα, περίπου 1% στο αρνί και στο κατσίκι και 2,5% στα λαχανικά), αλλά δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν και την επιμέρους αύξηση του δείκτη των τροφίμων, ο οποίος έκλεισε στο 2,4%, από 2,1% τον Ιούνιο.

Το αξιοσημείωτο, όμως, από τις τιμοληψίες του Ιουλίου δεν είχε να κάνει μόνο με τα τρόφιμα. Από τον έναν μήνα στον άλλον, είχα με αυξήσεις 9,5% στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος (λόγω των γνωστών ανατιμήσεων στις τιμές χονδρικής του ρεύμα τος), αυξήσεις 7,3% στα αεροπορικά εισιτήρια και 3,5% στο βασικό τουριστικό πακέτο που περιλαμβάνει τα ξενοδοχεία, τα μοτέλ και τα πανδοχεία.

Συνολικά, ο Ιούλιος έκλεισε με μείωση του ποσοστού μεταβολής των τιμών κατά 0,7% σε σχέση με τον Ιούνιο. Αυτό οφείλεται, όμως, στην έναρξη των προσφορών. Με βάση τους υπολογισμούς οι θερινές εκπτώσεις έχουν λειτουργήσει αρνητικά για τον πληθωρισμό σε ποσοστό 1,38%. Ωστόσο, η δυναμική που αναπτύσσεται εκ νέου και στις υπηρεσίες και σε κάποιες κατηγορίες τροφίμων αλλά και στο «ενεργειακό πακέτο» δημιουργεί εικόνα ανησυχίας όσον αφορά την πορεία των τιμών από εδώ και στο εξής.

Ετήσια σύγκριση

Στον κατάλογο των προϊόντων και των υπηρεσιών που παρουσίασαν τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις κατά τη διάρκεια του Ιουλίου συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, εμφανίζεται στην πρώτη θέση ο «πρωταγωνιστής» των τελευταίων μηνών, που είναι φυσικά το ελαιόλαδο.

Το ποσοστό αύξησης διαμορφώνεται για τον προηγούμενο μήνα στο 56,7%. Στη δεύτερη θέση με τις μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζεται, πλέον, το φυσικό αέριο, ένα «μέτωπο» που απ’ ό,τι φαίνεται θα παραμείνει ανοικτό και τον Αύγουστο, δεδομένου ότι η τιμή στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ έχει σκαρφαλώσει στα επίπεδα των 40 ευρώ.

Το ετήσιο ποσοστό αύξησης των αεροπορικών εισιτηρίων μετρήθηκε στο 18,4%, ενώ οι ανατιμήσεις στα ασφάλιστρα υγείας ανέρχονται πλέον στο 14% σε σχέση με πέρυσι. Την 5άδα συμπληρώνει με 12,6% η χρέωση των ξενοδοχείων. Ο κατάλογος με τις μεγαλύτερες μειώσεις σε ετήσια βάση περιλαμβάνει τα νωπά φρούτα (-9,2%), το αλεύρι και τα λοιπά δημητριακά (-8,9%), τα λοιπά βρώσιμα έλαια (στο -8,5%) και τις πατάτες (-6,1%).

Σε επίπεδο κλαδικών δεικτών, καταγράφηκαν οι ακόλουθες επιμέρους μεταβολές:

  • +2,4% στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, κρέατα, νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά νωπά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, γαλακτοκομικά και αβγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
  • +0,8% στην ομάδα αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • +4,3% στην ομάδα ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • +2,4% στην ομάδα στέγαση, λόγω αύξησης των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό. Σε ετήσια βάση, ο ηλεκτρισμός κοστίζει 1,8% λιγότερο σε σχέση με πέρυσι αλλά, λόγω των ανατιμήσεων και του Αυγούστου, αναμένεται ότι αυτό το αρνητικό ποσοστό δεν θα υπάρχει τουλάχιστον στα στοιχεία του τρέχοντος μηνός.
  • +1,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • +3,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
  • +1,7% στην ομάδα Αναψυχή Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αντισταθμίστηκε από τη μείωση, κυρίως, των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
  • +3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • +6,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • +2,0% στην ομάδα Αγαθά και Υπηρεσίες, λόγω αύξησης των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
  • -0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
  • -0,3% στην ομάδα επικοινωνίες, λόγω μείωσης των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ