Γιώργος Χατζημάρκος: “Η αγάπη με την οποία η Υπουργός Πολιτισμού περιβάλλει τα νησιά μας, είναι πρωτοφανής στην ιστορία του Υπουργείου και στη σχέση των νησιών μαζί του. Από δυνάστης έχει γίνει διασώστης”
Την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τους συνεργάτες της υποδέχτηκε σήμερα το μεσημέρι στο γραφείο του στην Περιφέρεια ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, στο πλαίσιο της τριήμερης επίσκεψής της στη Ρόδο και την Τήλο, όπου το Σάββατο θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Τήλου, ενός έργου που υλοποιήθηκε με ευθύνη του Υπουργείου Πολιτισμού και με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σήμερα, πρώτη μέρα της επίσκεψης, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη κατά την οποία εξετάστηκε η πορεία όλων των εκτελούμενων έργων πολιτισμού στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, ενώ αύριο Παρασκευή θα γίνει η παρουσίαση του 1ου προγράμματος αξιοποίησης 45 ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΔΑΠ στη Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου.
Με πολύ θερμά λόγια υποδέχθηκε την Υπουργό Πολιτισμού ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, για το ενδιαφέρον της για τα νησιά και τους πόρους του Υπουργείου που έχει διαθέσει για μεγάλα, εμβληματικά έργα, όπως είναι το Εθνικό Θέατρο της Ρόδου, η Περιβόλα στη Μεσαιωνική Πόλη και άλλα.
Ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην πολύ μεγάλη αγάπη με την οποία η Υπουργός Πολιτισμού έχει περιβάλει την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
«Μια αγάπη η οποία είναι πρωτοφανής στην ιστορία του Υπουργείου Πολιτισμού και στη σχέση των νησιών με το Υπουργείο Πολιτισμού. Και αυτό μπορεί να είναι ένα βιωματικό στοιχείο κάποιου που το λέει όπως εγώ και μπορείτε να το δεχτείτε, μπορείτε και να μην το δεχτείτε, όμως υπάρχουν και αντικειμενικά στοιχεία, όπως είναι το μέγεθος του έργου που έχει παραχθεί και το ύψος των χρηματοδοτήσεων που τα νησιά μας έχουν δεχθεί τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο Πολιτισμού. Είναι πρωτοφανής η ροή της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Πολιτισμού Όμως εγώ δεν θα σταθώ σε αυτό που είναι εξαιρετικά σημαντικό. Στέκομαι στη φροντίδα, στην έννοια. στο ότι κάποιος νοιάζεται. Στη δική μου συνείδηση και των συνεργατών μου, νομίζω πια και των περισσότερων νησιωτών – ότι το Υπουργείο Πολιτισμού έχει το ρόλο του δυνάστη – αυτό έχει αλλάξει επί θητείας Μενδώνη και από δυνάστης έχει γίνει διασώστης. Διασώζει μνημεία παραδόσεις, ιστορία».
Όσον αφορά τα νέα έργα που προγραμματίζονται, ο Περιφερειάρχης υποσχέθηκε ότι στο χρηματοδοτικό σκέλος, η Περιφέρεια θα βάλει τη μεγαλύτερη δυνατή πλάτη που μπορεί, για την υλοποίησή τους.
Καταλήγοντας ο κ. Χατζημάρκος είπε: « Έχουμε εμπιστοσύνη στην στη δουλειά που γίνεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και ευγνωμοσύνη, στα αισθήματα στην αγάπη, πάνω από όλα στη δουλειά, το πάθος με το οποίο δουλεύει η υπουργός Μενδώνη, για την οποία τουλάχιστον εγώ προσωπικά έχω πει και άλλες φορές ότι θαυμάζω τη δουλειά, θαυμάζω το πάθος με το οποίο εργάζεται και θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που μπόρεσα αυτά τα λίγα χρόνια να εργαστώ μαζί της Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για όλα όσα κάνετε για τα νησιά μας».
Από την πλευρά της η Υπουργός Πολιτισμού, ανταπέδωσε τα θερμά λόγια του Περιφερειάρχη λέγοντας:
«Ευχαριστώ τον Γιώργο Χατζημάρκο γιατί πέρα από την φιλία του, πέρα από την αγάπη του, έχουμε εδραιώσει μια εξαιρετικά βαθιά, ανοιχτή, σαφή, πολύ ξεκάθαρη συνεργασία και από κοινού διαμορφώνουμε ένα νέο πολιτιστικό τοπίο στα νησιά μας.
Το Αιγαίο είναι ένας τόπος όχι απλά ευλογημένος, αλλά είναι ο τόπος που συγκεντρώνει περίπου λίγο παραπάνω από το 30% του μνημειακού αποθέματος που έχει η χώρα μας. Αυτό είναι ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα και συγχρόνως μια τεράστια ευθύνη για όλους εμάς που έχουμε την υποχρέωση να το διαχειριστούμε και κυρίως να το αποδώσουμε στα πλαίσια των αρχών της αειφορίας, στις επόμενες γενιές.
Όπως είπε ο Περιφερειάρχης από κοινού η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το Υπουργείο Πολιτισμού μέσα από τους χρηματοδοτικούς πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα από το ΕΣΠΑ 2014, 2021 και τώρα στην τρέχουσα χρηματοδοτική περίοδο 2021 – 2027 υλοποιούμε ένα πολύ, πολύ μεγάλο έργο σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου. Παράλληλα, χάρις στους πόρους τους οποίους εξασφάλισε προσωπικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης για την Ελλάδα και αναφέρομαι στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, το Υπουργείο Πολιτισμού από τους πόρους που διαχειρίζεται έχει εντάξει έργα που αφορούν τη Δωδεκάνησο, γιατί οι Κυκλάδες δεν μπορούσαν να τύχουν των κριτηρίων που έθετε το Ταμείο Ανάκαμψης, περισσότερα από 50 εκατομμύρια.
Για βασικά έργα, τα οποία είτε αφορούν στην περίπτωση της Ρόδου, το εθνικό θέατρο, το οποίο υλοποιείται από την περιφέρεια, είτε τα έργα στη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, ένα μοναδικό πολιτιστικό πόλο, όχι μόνο για τη Ρόδο αλλά για την Ελλάδα. Το μνημειακό σύνολο της μεσαιωνικής πόλης είναι το μοναδικό που σώζεται, έτσι όπως σώζεται, σε επίπεδο επικρατεί.
Στα πλαίσια λοιπόν, αυτά και με την προγραμματική σύμβαση που υπογράψαμε το 2023, μετά από δεκαετίες συζητήσεων και διαβουλεύσεων, το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί ένα πολύ συγκεκριμένο έργο, ξεκινώντας απ την Περβόλα, φτάνοντας στον Άγιο Νικόλα στο Χασάν Μπέη, στο νεοκλασικό σχολείο, με στόχο όλα αυτά να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2025, που είναι τα όρια τα οποία μας θέτει το ίδιο το Ταμείο Ανάκαμψης».
Η Υπουργός Πολιτισμού έκανε ειδική αναφορά στην Περιβόλα στη Μεσαιωνική Πόλη, λέγοντας ότι από το 2022 μέχρι σήμερα, συντελείται εκεί μια τεράστια αλλαγή.
«Πριν από λίγος από λίγους μήνες αποδώσαμε τους κήπους του κυβερνήτη. Το έργο αυτό πλέον προχωρεί. Οι ίδιοι οι αρχαιολόγοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων μου έλεγαν ότι βλέπουν για πρώτη φορά μνημεία μετά από το 1920. Αντιλαμβάνεστε δηλαδή ότι επί 100 χρόνια, αυτά τα εξαιρετικά σημαντικά μνημεία που είναι μέσα στην περιβόλα ήταν άγνωστα, ήταν καλυμμένα με πλήθος άλλων αρχαιολογικών ευρημάτων. Πλέον το τοπίο ξεκαθαρίζει και θέλω να πιστεύω ότι στον επόμενο ενάμιση χρόνο θα έχουμε αποδώσει στους πολίτες της Ρόδου και στους επισκέπτες, περίπου 20 στρέμματα αρχαιολογικού χώρου. Είναι τεράστιο το μέγεθος, είναι ασύλληπτο. Εκεί γίνεται μια πολύ μεγάλη δουλειά από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, υπό την προσωπική φροντίδα της γενικής διευθύντριας αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς του Υπουργείου, την κυρία Βικάτου και βεβαίως με τον συντονισμό του αναπληρωτή προϊσταμένου της Εφορείας Δωδεκανήσου του κυρίου Αθανασούλη. Αυτό το λέω ως ένα από τα πολλά παραδείγματα τα οποία γίνονται στα νησιά και το λέω σαν ένα έργο το οποίο για μένα είναι εμβληματικό του τι έχουμε, του τι δεν ξέρουμε ή τουλάχιστον του τι δεν ξέρουμε πλήρως και του τι μπορούμε να προσφέρουμε στα νησιά και στους νησιώτες μας. Αυτό για μένα και για την πολιτική που ακολουθούμε, είναι η βιώσιμη ανάπτυξη. Θέλω λοιπόν να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη για άλλη μια φορά. Ερχόμαστε συχνά χαιρόμαστε αυτή τη συνεργασία, να ευχαριστήσω τους συνεργάτες του γιατί στην καθημερινότητα επικοινωνούν με τους δικούς μου συνεργάτες, επιλύονται συνεχώς θέματα, διότι τα χρονοδιαγράμματα πάρα πολλές φορές είναι πραγματικά ασφυκτικά. Πολλές φορές γινόμαστε κακοί. Διότι πρέπει να τρέξουν και να πιέσουμε ανθρώπους δικούς μας εργαζομένους, αλλά και αυτό πρέπει να γίνει προκειμένου εν τέλει αυτό το δημόσιο κοινωνικό αγαθό που είναι ο πολιτισμός να αποδοθεί σε αυτούς που ανήκει και δεν είναι άλλοι από τους κατοίκους των νησιών μας, από τους κατοίκους όλων των περιοχών της Ελλάδος”.
Όσον αφορά την παρουσίαση του προγράμματος αξιοποίησης ακινήτων του ΟΔΑΠ, η Υπουργός Πολιτισμού δήλωσε:
“Ο ΟΔΑΠ θα παρουσιάσει το πρώτο πρόγραμμα αξιοποίησης των ακινήτων, του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων, το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό, διότι είναι η πρώτη φορά που το Υπουργείο Πολιτισμού βγάζει προς τα έξω, σε μια πόλη καθαρή διαγωνιστική διαδικασία, ακίνητα τα οποία είναι αλλά σε καλύτερη και άλλα σε όχι τόσο καλή κατάσταση προκειμένου να μπορέσουν να τα πάρουν ιδιώτες σε ένα βάθος χρόνου και να τα εκμεταλλευθούν, προφανώς δίνοντας κάποιο τίμημα στον Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης, κυρίως όμως κυρίως όμως να τα αποκαταστήσουν και να αλλάξουν την εικόνα των περιοχών στις οποίες σήμερα βρίσκονται ερειπωμένα ή μισοερειπωμένα κτίρια. Ο διαγωνισμός είναι πολύ ξεκάθαρος, είναι πολύ συγκεκριμένες υποχρεώσεις, το τίμημα, το οποίο είπα έχει προκύψει μετά από μελέτη ειδικών εκτιμητών, έχει τύχει των εγκρίσεων όλων των γνωμοδοτικών οργάνων του Υπουργείου Πολιτισμού – ο τελευταίο ήταν το κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο – και επομένως μετά την παρουσίαση εδώ, όπου θα ακούσουμε με πολύ ενδιαφέρον, αν τυχόν έχουν να γίνουν κάποια σχόλια, είναι έτοιμος ο ΟΔΑΠ να βγάλει την προκήρυξη η δημόσια πρόσκληση».
Στο ίδιο θέμα αναφέρθηκε και ο Περιφερειάρχης λέγοντας:
“Είναι εκατοντάδες ακίνητα, για δεκαετίες φαντάσματα, ίσως και τραύματα πάνω στο σώμα της πόλης και του νησιού. Είναι πολλά χρόνια η δουλειά που προηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και τους συνεργάτες της κυρίας υπουργού, προκειμένου να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Το Υπουργείο θέλει να έχει τη διαβούλευση και τη συζήτηση με τους τοπικούς, με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας. Αν υπάρχουν τυχόν παρατηρήσεις ή άλλες σκέψεις ή οτιδήποτε. Δεν είναι κάπου δεσμευτικό αυτό, για να βάζουμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Το Υπουργείο θέλει να έχουμε αυτή τη συνεργασία που έχουμε, μια συνεργασία και μια σχέση εμπιστοσύνης, αλλά πάνω από όλα είναι μια πολύ μεγάλη μέρα για τη Ρόδο η αυριανή, γιατί, επαναλαμβάνω, εκατοντάδες ακίνητα που σήμερα μπορεί και να μας ντροπιάζουν με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και μπορεί να δημιουργούν και πρόβλημα όχι μόνο στην εμφάνιση αλλά και στη λειτουργία της πόλης. Όμως υπάρχει και μια διάσταση αναπτυξιακή πίσω από αυτή την πρωτοβουλία. Υπάρχει η διάσταση του σεβασμού της κληρονομιάς αυτής καθαυτής. Υπάρχει η διάσταση της πολιτικής απόφασης που είναι πολύ σημαντική, που λέει ότι με τον ιδιωτικό τομέα δεν είμαστε εχθροί, δεν είμαστε αντίπαλοι με την ιδιωτική οικονομία, κάθε άλλο, και υπάρχει και η διάσταση η αναπτυξιακή, που αναγνωρίζει το Υπουργείο Πολιτισμού ότι έχει έναν κρίσιμο ρόλο και στην ανάπτυξη αυτού του τόπου, ανάπτυξη σε πολλά επίπεδα και δεν είναι μόνο οικονομική. Η πρώτη ομάδα αφορά τα πρώτα 45 ακίνητα μέσα στη Μεσαιωνική και ακολουθούν πάρα πολλά ακόμα. Πολύ σημαντική ημέρα για τη Ρόδο, εξαιρετική εξέλιξη και χειροπιαστή πρόοδος σε ζητήματα τα οποία ήταν βαλτωμένα επί δεκαετίες».