Έχει τύχει να ανοίξεις πρόσφατα το καπό ενός σύγχρονου θερμικού αυτοκινήτου; Αν ναι, τότε έχεις διαπιστώσει πως η εικόνα είναι πολύ διαφορετική από εκείνη αυτοκινήτων των προηγούμενων δεκαετιών. Συνήθως, ένα μεγάλο πλαστικό κάλυμμα, σου δίνει την αίσθηση πως η πρόσβαση στον χώρο του κινητήρα είναι αποκομμένη.
Το θέμα είναι πως αν είχες τη δυνατότητα να δεις και κάτω από αυτό το κάλυμμα, η εικόνα για μία ακόμη φορά δεν θα ήταν η αναμενόμενη. Πάρε για παράδειγμα το νέο εξακύλινδρο κινητήρα Hurricane twin-turbo στα SUV της Jeep, καθώς και τα pickup Ram και το ενδεχόμενο να θέλεις να ελέγξεις τη στάθμη λαδιού.
Η ράβδος ελέγχου της στάθμης, ένα εξάρτημα που βρισκόταν στην πλευρά του μπλοκ κυλίνδρων σχεδόν κάθε κινητήρα αυτοκινήτων για περίπου έναν αιώνα, πλέον δεν βρίσκεται εκεί.
Έχει αντικατασταθεί από ένα σύστημα μέτρησης της στάθμης λαδιού, που χρησιμοποιεί έναν αισθητήρα τοποθετημένο κάθετα στο δοχείο λαδιού. Ο αισθητήρας μεταδίδει δεδομένα που είναι προσβάσιμα στην οθόνη αφής του αυτοκινήτου στο κέντρο του ταμπλό, παρόμοια με τη μέθοδο που χρησιμοποιείται σε πολλά πολυτελή αυτοκίνητα εδώ και πάνω από μια δεκαετία.
Το σκεπτικό της κατάργησης
Το ερώτημα είναι, γιατί σε μια εποχή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται για να περιορίσουν το κόστος, επέλεξαν να αντικαταστήσουν ένα τέτοιο εξάρτημα, ουσιαστικά ένα λεπτό, επίπεδο κομμάτι εύκαμπτου μετάλλου με πλαστική λαβή που πιθανότατα κοστίζει ελάχιστα, με ένα σαφώς πιο ακριβό σύστημα που περιέχει αισθητήρα, καλωδίωση, κώδικα και πρόσθετη υπολογιστική ισχύ;
“Ο σημερινός καταναλωτής δεν δίνει προτεραιότητα στον χειροκίνητο έλεγχο της στάθμης λαδιού. Με έναν αισθητήρα, αυτές οι πληροφορίες παρουσιάζονται κάθε φορά που ενεργοποιείται η ανάφλεξη. Αυτή είναι η πελατοκεντρική προσέγγιση”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Stellantis, Dale Jewett.
Η Mercedes αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα εταιρείας που δεν κατασκευάζει επιβατικά οχήματα με ράβδους στάθμης λιπαντικών. “Με την ψηφιακή μέτρηση της στάθμης λαδιού, οι πελάτες μπορούν εύκολα να παρακολουθούν τη σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων και να λαμβάνουν έγκαιρες ειδοποιήσεις εάν η στάθμη είναι εκτός των κανονικών ορίων”, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Mercedes, Andrew Brudnicki.
“Επιπλέον, η ακρίβεια της μέτρησης λαδιού δεν εξαρτάται από την εμπειρία ενός ατόμου. Η ψηφιακή μέτρηση εξαλείφει τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους ως εξωτερικού παράγοντα που μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνεία της στάθμης λαδιού”, πρόσθεσε.
Αφήστε το στους ειδικούς
Η ουσία βέβαια είναι ότι στην πραγματικότητα, οι κατασκευαστές δεν θέλουν πια τους πελάτες τους κάτω από το καπό. “Πολλά αυτοκίνητα είναι πλέον υβριδικά, έχουν υψηλή τάση και υπάρχει μεγαλύτερη ανησυχία για την ασφάλεια των χρηστών”, δήλωσε ο Michael Crossen, βοηθός επικεφαλής του προγράμματος δοκιμών στο Consumer Reports. Είναι επίσης εκπαιδευμένος τεχνικός που βοηθά στη διατήρηση του στόλου των δοκιμαστικών αυτοκινήτων σε καλή κατάσταση.
“Υπάρχει επίσης το σενάριο όπου ο πελάτης ελέγχει το λάδι με τη ράβδο στάθμης και η ένδειξη είναι χαμηλή”, είπε. “Και πιθανότατα, θα θελήσει να συμπληρώσει λάδι. Αυτό δεν είναι κάτι που θέλουμε να συμβαίνει. Αρκετά μοντέλα απαιτούν πολύ συγκεκριμένο τύπο λαδιού. Οι κατασκευαστές δεν θέλουν κάποιον απλά να βάζει στον κινητήρα ό,τι βρει”.
Ο Crossen δήλωσε ότι ακόμη και η εικόνα μπορεί να παίζει ρόλο στην κατάργηση του δείκτη στάθμης λαδιού. Εκτός από την κίτρινη πλαστική λαβή, η οποία προορίζεται να κάνει τον δείκτη στάθμης στάθμης να εντοπιστεί εύκολα στον χώρο του κινητήρα, η εύκαμπτη μεταλλική ράβδος δεν έχει αλλάξει πολύ εδώ και έναν αιώνα.
Ένας δείκτης στάθμης λαδιού, υποστηρίζει, είναι απαρχαιωμένος για τα σύγχρονα αυτοκίνητα, φορτωμένα με ηλεκτρονικά που παρουσιάζουν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της “υγείας” ενός οχήματος με το πάτημα ενός κουμπιού ή με ένα εικονίδιο στην οθόνη.
Οι σύγχρονοι κινητήρες διαφέρουν
Ο 6κύλινδρος Hurricane, όπως σχεδόν όλοι οι σύγχρονοι κινητήρες, έχει σχεδιαστεί με αυστηρότερες ανοχές μεταξύ κρίσιμων εξαρτημάτων. Είναι επίσης πιο αποδοτικός από τον παλιό Hemi V8 που αντικαθιστά.
Επειδή ο κινητήρας Hurricane λειτουργεί σε υψηλότερες θερμοκρασίες, η χρήση λαδιού με το κατάλληλο ιξώδες και η διατήρηση της σωστής στάθμης, είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία του κινητήρα. Το λάδι κάνει περισσότερα από το να λιπαίνει γρήγορα κινούμενα εσωτερικά μέρη, όπως ρουλεμάν, δακτυλίους και εκκεντροφόρους. Βοηθά επίσης να διατηρούνται αυτά τα μέρη δροσερά.
Ενώ η χρήση λανθασμένου λιπαντικού μπορεί να μην προκαλέσει άμεση ζημιά σε έναν κινητήρα, θα μπορούσε να επηρεάσει την απόδοση και την οικονομία καυσίμου.
Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος. Το Ram 1500 του 2025, είναι το πρώτο pick-up με κινητήρα εσωτερικής καύσης χωρίς δείκτη στάθμης λαδιού. Ενώ η ηλεκτρονική τεχνολογία παρακολούθησης στάθμης λαδιού μπορεί να εκτιμηθεί από τους κατόχους πολυτελών οχημάτων, η κατηγορία των pick-up είναι εντελώς διαφορετική.
Ένα πρόσφατο βίντεο που εστιάζει στην αφαίρεση του δείκτη στάθμης λαδιού από το Ram, συγκέντρωσε 3,3 εκατομμύρια προβολές στο TikTok. Στο YouTube, το ίδιο κλιπ προκάλεσε 266 σχόλια, σχεδόν όλα τους αρνητικά.
Ακόμα κι αν οι περισσότεροι κάτοχοι pick-up δεν θα ελέγξουν και δεν θα αλλάξουν ποτέ το λιπαντικό του οχήματός τους, θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Δεν εμπιστεύονται την τεχνολογία και δεν εμπιστεύονται τους αισθητήρες. Και είναι ενάντια σε αυτή την επιλογή.
thetoc