27.7 C
Rhodes
Κυριακή, 8 Ιουνίου, 2025

Τα πακέτα διακοπών επιστρέφουν στο Ηνωμένο Βασίλειο

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Αναζωπύρωση καταγράφει η αγορά των οργανωμένων διακοπών στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να βλέπουν σταθερή αύξηση στη δαπάνη και τον όγκο συναλλαγών χρόνο με τον χρόνο, σύμφωνα με νέα έρευνα της Barclays. Η μελέτη «10 Years of Spend», που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, αναλύει τάσεις δαπανών της τελευταίας δεκαετίας και καταγράφει τον μετασχηματισμό των καταναλωτικών συνηθειών, με αφορμή πολιτικές και οικονομικές αναταράξεις αλλά και την εμπειρία της πανδημίας.

Παρά την πτώση της εμπιστοσύνης στην οικονομία –η οποία μειώθηκε από 45% το 2015 σε μόλις 24% τον Μάιο του 2025– οι δαπάνες για ταξίδια συνεχίζουν να αυξάνονται αδιάλειπτα από το 2021. Οι καταναλωτές, επηρεασμένοι από το γενικότερο περιβάλλον αβεβαιότητας, επαναξιολογούν τις προτεραιότητές τους, δίνοντας νέα αξία στις διακοπές και τις προσωπικές εμπειρίες.

Νέο ρεύμα προς τα οργανωμένα ταξίδια

Μετά από μια δεκαετία κυριαρχίας των “DIY” διακοπών (οργάνωση ταξιδιού χωρίς μεσάζοντες), η ζήτηση για πακέτα διακοπών επιστρέφει δυναμικά. Το 26% των Βρετανών ταξιδιωτών δηλώνει πλέον προτίμηση στις οργανωμένες διακοπές, ποσοστό που αυξάνεται στο 38% για τους ταξιδιώτες κάτω των 35 ετών. Η επιθυμία για αξία, ευκολία και καταναλωτική προστασία οδηγεί τη μεταστροφή αυτή, με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να επωφελούνται σημαντικά.

Ο επικεφαλής του τομέα φιλοξενίας και αναψυχής της Barclays, Rich Robinson, σχολίασε: «Το παραδοσιακό πακέτο διακοπών γνωρίζει αναγέννηση, καθώς οι ταξιδιώτες –και κυρίως οι νεότερες ηλικίες– επιζητούν ξεκούραστες και οργανωμένες εμπειρίες. Οι διακοπές δεν είναι πια απλώς μια πολυτέλεια – αποτελούν ουσιαστική ανάγκη».

Συναισθηματική αξία και κοινωνική επιρροή

Η πανδημία ανέδειξε τη συναισθηματική σημασία των διακοπών: σχεδόν οι μισοί (49%) εκτιμούν τις διακοπές περισσότερο σε σχέση με δέκα χρόνια πριν, ενώ το 33% αφιερώνει πλέον μεγαλύτερο ποσοστό του εισοδήματός του για ταξίδια.

Οι κοινωνικές πλατφόρμες διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο, καθώς το 38% των καταναλωτών αντλεί έμπνευση για τα ταξίδια του από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Instagram και το TikTok έχουν καταστεί οι νέοι «ταξιδιωτικοί πράκτορες» της ψηφιακής εποχής.

Μεταβολές στους δημοφιλείς προορισμούς

Η Τουρκία κερδίζει συνεχώς έδαφος, ανεβαίνοντας από την όγδοη θέση το 2019 στην πέμπτη στις προτιμήσεις των Βρετανών, εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης για πακέτα και της ανάπτυξης της βιομηχανίας αισθητικής. Η Ισπανία και η Γαλλία παραμένουν κορυφαίες επιλογές, με τις ΗΠΑ και την Ιταλία να ακολουθούν.

Η γενική εικόνα των δαπανών

Η ετήσια αύξηση δαπανών για ταξίδια το 2024 διαμορφώθηκε στο 5%, σημαντικά χαμηλότερη από το 15,5% του 2023, το 105,4% του 2022 και το 10,2% του 2021 – ποσοστά που αντανακλούν την ανάκαμψη μετά την άρση των περιορισμών Covid. Ωστόσο, οι δαπάνες για ταξίδια και ψυχαγωγία εξακολουθούν να ξεπερνούν τις επιδόσεις του λιανεμπορίου, εκτός από τον τομέα ομορφιάς, που συνεχίζει την ανοδική του πορεία.

Η Karen Johnson, επικεφαλής λιανικής της Barclays, επισήμανε πως παρά την πτώση εμπιστοσύνης στην οικονομία, τα νοικοκυριά διατηρούν εμπιστοσύνη στις προσωπικές τους οικονομικές δυνατότητες. «Μέσα σε μια δεκαετία διαρκών ανατροπών –από αυξημένα κόστη ζωής και εργασιακή ανασφάλεια έως οικονομική αστάθεια– οι Βρετανοί συνεχίζουν να επενδύουν στα πράγματα που τους φέρνουν χαρά».

Η μεγάλη εικόνα

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Barclays στο Ηνωμένο Βασίλειο, Jack Meaning, σχολίασε πως τα ευρήματα του report προσφέρουν πολύτιμη οπτική από απόσταση. «Οι πρόσφατες αναταράξεις είναι σημαντικές, αλλά αυτή η μακροχρόνια ανάλυση δείχνει πως οι καταναλωτές προσαρμόζουν διαρκώς τις συνήθειες και τις δαπάνες τους σε κάθε νέα πρόκληση».

Με τα ταξίδια να θεωρούνται πλέον ουσιαστική ανάγκη αντί για προνόμιο, και τους νέους ταξιδιώτες να οδηγούν την αλλαγή, η στροφή προς τα πακέτα διακοπών φαίνεται πως ήρθε για να μείνει – με τους πράκτορες και τις τουριστικές επιχειρήσεις να έχουν ξανά τον πρώτο λόγο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ