24.3 C
Rhodes
Δευτέρα, 23 Σεπτεμβρίου, 2024

Ανατροπή με τα σούπερ μάρκετ – Το μεγάλο αγκάθι

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Σούπερ μάρκετ: Ποιες αλυσίδες κινδυνεύουν από το τρένο του… αποπληθωρισμού

Μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση από την πανδημία βρίσκονται τα σούπερ μάρκετ – Το μεγάλο αγκάθι του λειτουργικού κόστους

Μπροστά σε μια πρωτοφανή… ανατροπή βρίσκεται το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων: κάποιοι από τους μεγάλους παίκτες ενδέχεται να κλείσουν τη φετινή χρονιά με μείωση εσόδων!

Ύστερα από την αλματώδη άνοδο που κατέγραψαν οι τζίροι των επιχειρήσεων του κλάδου κυρίως λόγω του υψηλού πληθωρισμού, παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στον «ΟΤ» αναμένουν μια απότομη προσγείωση, η οποία σε κάποιους θα αφήσει… «τραύματα».

Η ανατροπή στα σούπερ μάρκετ

Υπολογίζουν πως η φετινή χρονιά θα «κλείσει» με αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2% και 3%, επισημαίνοντας πως «ήδη η κίνηση στην αγορά κινείται με αργούς ρυθμούς».

Κάτι που αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα επταμήνου, όπου σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana ο τζίρος έφθασε στα 6,83 δισ. ευρώ από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (ανάπτυξη 2,83%).

«Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα»

Κορυφαίος λιανεμπόρος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του υπογραμμίζει πως εδώ και μερικούς μήνες υπάρχει αρνητικός πληθωρισμός στον κλάδο και πλέον η όποια ανάπτυξη θα πρέπει να προέλθει αποκλειστικά και μόνο από την αύξηση του όγκου.

Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό

Κάτι εξαιρετικά δύσκολο, όπως λέει ο ίδιος, με δεδομένη την πίεση που υφίστανται τα εισοδήματα των καταναλωτών.

«Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ο δωρεάν τζίρος… τελείωσε», αναφέρει με νόημα.

Τα μεγάλα καρότσια…

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά θα θέσουν υπό σκληρή δοκιμασία το μοντέλο λειτουργίας αλλά και το concept του κάθε σούπερ μάρκετ ξεχωριστά.

Μεγάλο ερώτημα αποτελούν οι μεγάλες σάλες, όπου κυριαρχούν ο Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος.

Αν και αποδείχθηκαν εξαιρετικά… προσοδοφόρες την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, όταν οι καταναλωτές ήθελαν να αποφύγουν τον συνωστισμό τίποτα δεν εγγυάται ότι σε εποχή μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος θα συνεχίσουν να… κερδίζουν το στοίχημα. vreta

Τα μεγάλα και φορτωμένα καρότσια άλλωστε αποτελούν μακρινό παρελθόν.

Τότε που το πορτοφόλι του Έλληνα ξεχείλιζε, κάτι που δεν ισχύει σήμερα με την ακρίβεια και τους υψηλούς λογαριασμούς κοινής ωφελείας να ψαλιδίζουν το εισόδημα.

… και ο δρόμος της γειτονιάς

Το άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τα καταστήματα της γειτονιάς. Εκεί όπου μεταφέρεται σταθερά τα τελευταία χρόνια σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης.

Στην κατηγορία αυτή Μασούτης, Μy Market, Κρητικός και η Carrefour έχουν διακριτό αποτύπωμα αλλά και ισχυρό ανταγωνισμό από παίκτες όπως τα ΟΚ! Anytime Markets.

Είσοδο στην κατηγορία της μικρής λιανικής, αν και όχι με ευθέως ανταγωνιστικό concept έκανε το efood με τα «efood local».

Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.

Με ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση των εκπτωτικών αλυσίδων, και κυρίως της Lidl, η οποία τα τελευταία χρόνια ανεβάζει διαρκώς στροφές και λέγεται πως φιγουράρει πλέον στην δεύτερη θέση του λιανεμπορίου από πλευράς πωλήσεων.

Ανανέωση μισθωμάτων με «καπέλο» 30%

Τον βαθμό δυσκολίας όλων των αλυσίδων, ανεξαρτήτου μεγέθους, αυξάνει η ραγδαία άνοδος του λειτουργικού κόστους.

Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.

Ειδικά τα ενοίκια εξελίσσονται σε πραγματικό… πονοκέφαλο. Εκτός από τα καινούργια σημεία, τεράστιο ζήτημα υπάρχει με συμβόλαια που λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν.

Στην καλύτερη περίπτωση, η επέκταση του μισθώματος γίνεται με μίνιμουμ αύξηση της τάξης του 30%, επιβάρυνση διόλου αμελητέα ακόμη και όταν πρόκειται για βαριά ονόματα του κλάδου.

Η περίοδος των παχιών αγελάδων… τελείωσε

Οι πρώτες… ουλές φάνηκαν ήδη στην κερδοφορία από πέρυσι, ωστόσο θα αποτυπωθεί πολύ περισσότερο στους φετινούς ισολογισμούς.

Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου

«Η πανδημία, περίοδος κατά την οποία τα σούπερ μάρκετ αποκόμισαν σημαντικά κέρδη ανήκει οριστικά στο παρελθόν.

Τότε γεννούσαν και τα… κοκόρια. Ωστόσο, πλέον ζούμε μια άλλη εποχή όπου θα δοκιμαστούν οι αντοχές όλων, μικρών και μεγάλων», σημειώνουν πηγές του λιανεμπορίου.

Εξαγορές με πολύ προσοχή

Ακόμη και οι εξαγορές εκτιμάται πως θα γίνονται με προσοχή. Και αυτό γιατί κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να βρεθεί προς δυσάρεστων εκπλήξεων.

Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου. karotsisupermarket

Τα ΕΒΙΤDA έπιασαν πάτο

Εκτός βεβαίως και αν παρουσιαστεί κάποια ευκαιρία που για λόγους στρατηγικής κανείς δεν μπορεί να πει όχι…

«Η πτώση των κερδών κόβει την όρεξη για νέες εξαγορές», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας, τονίζοντας ότι το περιθώριο EBITDA κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 4% ενώ το καθαρά περιθώριο κέρδους έχει υποχωρήσει ακόμη και κάτω του 1%.

Πρόκειται, όπως λέει ο ίδιος, για ποσοστό τέσσερις φορές χαμηλότερό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο!

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ