“Μια είδηση αισιοδοξίας για την πρόοδο ενός πολύ μεγάλου έργου. Του μεγαλύτερου, τουλάχιστον και σίγουρα σε προϋπολογισμό, στην ιστορία των νησιών”
Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου για την κατασκευή υποβρύχιων καλωδίων που θα συνδέσουν τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου με το ηπειρωτικό δίκτυο.
Η διαγωνιστική διαδικασία αφορά στην ανάδειξη αναδόχων για το έργο: «Μελέτη, Προμήθεια & Εγκατάσταση υποβρύχιων και υπόγειων καλωδίων στο πλαίσιο έργων διασύνδεσης νήσων με το ΕΣΜΗΕ», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα, από οικονομικής άποψης, προσφορά.
Όπως ανακοίνωσε ο ΑΔΜΗΕ, τρεις υποψήφιοι υπέβαλαν αιτήσεις συμμετοχής, οι οποίες όλες αξιολογήθηκαν θετικά και τις επόμενες ημέρες θα εκκινήσει η Β’ φάση του διαγωνισμού, ώστε να επιλεγούν οι ανάδοχοι που θα αναλάβουν το έργο. Η διάρκεια της συμφωνίας – πλαίσιο ορίζεται στα έξι έτη από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Στόχος του Έργου
Ο κύριος στόχος του έργου είναι να τερματιστεί η ενεργειακή απομόνωση των νησιών, να αυξηθεί η αξιοπιστία της ηλεκτροδότησης και να μειωθεί το κόστος παραγωγής ενέργειας. Επιπλέον, η διασύνδεση θα συμβάλει στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς θα μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τους τοπικούς σταθμούς παραγωγής ρεύματος και θα ενισχυθεί η αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η Διαγωνιστική Διαδικασία
- Φάση Α’: Ολοκληρώθηκε με την υποβολή τριών προτάσεων από ενδιαφερόμενες εταιρείες. Όλες οι προτάσεις αξιολογήθηκαν θετικά και προχωρά η διαδικασία στην επόμενη φάση.
- Φάση Β’: Σύντομα θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όπου θα επιλεγεί ο ανάδοχος του έργου. Κριτήριο επιλογής είναι η οικονομικά συμφερότερη προσφορά.
- Χρονοδιάγραμμα και Κόστος: Η συμφωνία με τον ανάδοχο θα έχει διάρκεια έξι ετών, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως είναι η πρώτη φορά που ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στη συγκεκριμένη διαγωνιστική πρακτική, που ακολουθείται και από άλλους Ευρωπαίους Διαχειριστές Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, καθώς η διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων για την παραγωγή υποβρύχιων καλωδίων, τόσο στην ελληνική όσο και στη διεθνή αγορά, είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Επιπλέον, μέσω της συμφωνίας – πλαίσιο θα εξασφαλισθούν χαμηλότερες τιμές, ενώ θα υπάρξει εξοικονόμηση χρόνου και πόρων, μέσω μίας διαγωνιστικής διαδικασίας, εν αντιθέσει με τη διενέργεια ξεχωριστών διαγωνισμών.
Η διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί βασική προτεραιότητα στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ 2025-2034. Οι κρίσιμες αυτές ενεργειακές υποδομές του Διαχειριστή τερματίζουν την ηλεκτρική απομόνωση των μη διασυνδεδεμένων νησιών και αυξάνουν την αξιοπιστία της τροφοδότησής τους, μειώνοντας παράλληλα το κόστος της παραγόμενης ενέργειας.
Οι διασυνδέσεις των δύο νησιωτικών συμπλεγμάτων θα οδηγήσουν σε δραστική μείωση των εκπομπών CO2 που εκλύονται από τους ρυπογόνους τοπικούς σταθμούς παραγωγής ρεύματος και θα συμβάλλουν στην αξιοποίηση του υψηλού δυναμικού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στον χώρο του Αιγαίου.
Η δήλωση του Περιφερειάρχη
Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, σε ανάρτησή του στα social media αναφέρει:
“Η είδηση της ολοκλήρωσης της Α’ φάσης του διαγωνισμού της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών της Δωδεκανήσου με την ηπειρωτική χώρα, είναι μια είδηση αισιοδοξίας για την πρόοδο ενός πολύ μεγάλου έργου. Του μεγαλύτερου, τουλάχιστον και σίγουρα σε προϋπολογισμό, στην ιστορία των νησιών.
Με αυτό το έργο θα περάσουν και τα νησιά μας σε μια νέα εποχή. Στην εποχή του τερματισμού της ηλεκτρικής απομόνωσης τους, της απεξάρτησης τους απο τα ορυκτά καύσιμα, της μείωσης του κόστους της παραγόμενης ενέργειας, της αξιοπιστίας στην ηλεκτροδότηση τους και της δυνατότητας συμμετοχής των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων στην ηλεκτρόδοτηση τους μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Έχει προηγηθεί το αντίστοιχο έργο σε νησιά των Κυκλάδων και πλέον παίρνει σειρά αυτό της Δωδεκανήσου.
Με τα ζητήματα της ενέργειας να αποκτούν όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα, γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη να τύχουν και οι νησιώτες των παροχών και δυνατοτήτων των κατοίκων του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας μας”.