“Είναι σε πλήρη ετοιμότητα κι επιφυλακή όλος ο μηχανισμός για την κακοκαιρία σε όλα τα νησιά”, δήλωσε για την κακοκαιρία Byron – “Ήταν αδιανόητα αυτά που ζήσαμε, απερίγραπτα, απαράδεκτα, έξω από κάθε λογική, έξω από κάθε πραγματικότητα, στα όρια της υπονόμευσης”, είπε ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου για τα εμπόδια της ΔΕΥΑΡ στην κατασκευή του έργου της νέας γέφυρας Φαληρακίου από την ΠΝΑΙ που δόθηκε προς χρήση χθες στους πολίτες
Για την επέλαση της κακοκαιρίας Byron στα Δωδεκάνησα, με επίκεντρο τη Ρόδο και την αυξημένη ετοιμότητα όλης της κρατικής μηχανής στα νησιά μας που βρίσκεται σε κόκκινο συναγερμό, όπως και για τη νέα γέφυρα στο Φαληράκι, ένα έργο που υλοποιήθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και παραδόθηκε προς χρήση χθες στους πολίτες, μίλησε στον Real Voice 99.5 και στη Νατάσα Παμπρή, ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος.
Η νέα γέφυρα παραδόθηκε χθες Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου, ένα έργο που σχεδιάσθηκε και υλοποιήθηκε σε χρόνο ρεκόρ μόλις 12 μήνες από την ΠΝΑΙ όχι μόνο για τα ελληνικά, αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένων -όπως τόνισε ο κ. Χατζημάρκος- με υψηλές τεχνικές προδιαγραφές, καθώς η ανθεκτικότητα που υπαγορεύει η κλιματική κρίση, αποτελεί πλέον κρίσιμη παράμετρο για την κατασκευή έργων, με όρους ασφάλειας, αρτιότητας και αντοχής.
Υπενθυμίζεται ότι η γέφυρα είχε καταρρεύσει από την θεομηνία Bora που έπληξε τη Ρόδο στις 30 Νοεμβρίου 2024 και για τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου. Ήταν ένα έργο δύσκολο και απαιτητικό, με παράλληλες προσωρινές κατασκευές να “τρέχουν” ταυτόχρονα, προκειμένου να γίνει ομαλά η κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στη διάρκεια της θερινής περιόδου, στοίχημα που κερδήθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα, με το σήριαλ της όδευσης του αγωγού της ΔΕΥΑΡ και τα λύματα που έπεφταν στο ποτάμι, εμποδίζοντας την πρόοδο των εργασιών.
“Είναι αδιανόητα αυτά που ζήσαμε στα στάδια της υλοποίησης του έργου, γιατί τα τεχνικά εμπόδια ξεπερνιούνται, όμως ήταν αδιανόητα αυτά που ζήσαμε και το πολεμικό κλίμα που συναντήσαμε από τη ΔΕΥΑΡ, έξω από κάθε λογική στα όρια της υπονόμευσης”, όπως είπε.
“Από την Bora στον Byron άλλαξαν πάρα πολλά”
Ο κ. Χατζημάρκος έκανε αναδρομή στα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, χωρίς να καθυστερήσουν καθόλου οι χρόνοι. “Aκούω τους πολίτες οι οποίοι αρέσκονται στον μηδενισμό ότι τίποτα δεν γίνεται και η ζωή μας παραμένει ίδια. Δεν είναι καθόλου έτσι. Από την Bora στο Byron έχουν μεσολαβήσει 12 μήνες. Μέσα σε αυτούς τους 12 μήνες μάθαμε τίποτα, κάναμε κάτι, έχει αλλάξει κάτι; Έχουν αλλάξει πάρα πολλά. Και έχουμε μάθει πολλά, έχουμε κάνει πολλά. Δεν είμαστε ούτε αδρανείς, δεν είμαστε ούτε θεατές, ούτε είμαστε μοιρολάτρες. Έχουμε την δική μας παρέμβαση η οποία είναι καθοριστική. Εγώ θα σας πω ότι από τις φωτιές του 2023, στην κακοκαιρία Bora, δηλαδή από το 2023 στο 2024 κάθε χρόνο έχουμε κάποιο μεγάλο φαινόμενο που μας δίνει μεγάλη αγωνία.
Θωρακίσαμε 24 ποτάμια, 24 ρέματα και ποτάμια στην κεντρική και νότια Ρόδο και το 2024 αποδείχθηκε σωτήρια αυτή η δουλειά για ένα συγκεκριμένο χωριό. Θα σας πω τώρα ένα παράδειγμα μόνο, τη Λάρδο. Κάναμε τεράστια δουλειά εκεί. Η Λάρδο πνιγόταν σε 40 χιλιοστά. Και στα 150-170 χιλιοστά νερού δεν έπαθε τίποτα, γιατί έγινε πάρα πολύ δουλειά. Τι έγινε μεταξύ Bora και Byron από το ‘24 μέχρι το 2025 σε μόλις 12 μήνες; Σε πάρα πολλά σημεία του νησιού έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλη δουλειά. Δεν είναι μια γέφυρα αυτό που έγινε στο Φαληράκι και δόθηκε σε κυκλοφορία. Καταρχήν να πω ότι εμείς δεν καθυστερούμε ποτέ να δώσουμε τα έργα μας σε χρήση στην κοινωνία. Κάθε έργο μας μόλις τελειώσει παραδίδεται σε χρήση στους πολίτες. Αυτό είναι κανόνας σε εμάς. Σε εκατοντάδες έργα έχει γίνει αυτό. Χωρίς καμία καθυστέρηση.
Από προχθές συζητούσαμε με τον κατασκευαστή εκεί και με τους μηχανικούς μας ότι τελειώνει, πρέπει να γίνουν οι διαγραμμίσεις και μια λεπτομέρεια σε ένα πεζοδρόμιο και ήμασταν έτοιμοι, ήταν έτοιμο το έργο να παραδοθεί. Χθες μόλις ενημερωθήκαμε ότι εμείς τελειώσαμε, οι διαγραμμίσεις είναι εντάξει, τα στηθαία και τα λοιπά έγινε και ο τελευταίος έλεγχος, είπαμε ότι το έργο θα παραδοθεί σε χρήση στους πολίτες κατευθείαν. Δεν υπάρχει κανένας λόγος καθυστέρησης, τίποτα. Εγκαίνια θα κάνουμε. Αυτό δεν πρέπει να είναι εμπόδιο ώστε να δοθεί ένα έργο σε χρήση στην κοινωνία και στους πολίτες. Δεν είναι μια γέφυρα αυτό που έγινε. Είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο έργο, το οποίο ξεκίνησε με το πώς να σταθεροποιήσουμε τα πρανή για να μπορέσουμε να απομακρύνουμε την κατεστραμμένη γέφυρα. Την ώρα που γινόταν η σταθεροποίηση των πρανών ξεκίνησαν αμέσως οι υδραυλικές μελέτες για τη νέα γέφυρα. Αμέσως μετά, είδαμε με τους ανθρώπους της περιοχής, με τον Πρόεδρο των Καλυθιών, Βασίλη Σωτρίλη και τους επιχειρηματίες και κατοίκους της περιοχής ότι η περιοχή πρέπει με κάποιο τρόπο να είναι λειτουργική μέσα στην τουριστική σεζόν του 2025 και σχεδιάστηκαν δύο πρόσθετες παρεμβάσεις. Μία πεζογέφυρα για να μπορέσει να σηκώσει την κυκλοφορία των πεζών να γίνεται ομαλά και τι θα γίνει με την κυκλοφορία των οχημάτων. Θα είχαμε τεράστιο πρόβλημα αν δεν κάναμε έναν καινούριο δρόμο. Κάναμε έναν καινούριο δρόμο. Κι ήταν κι αυτός ωραιότατος δρόμος. Τεχνικά άρτιος κατασκευάστηκε, ο οποίος τώρα καταστράφηκε. Το καταστρέψαμε γιατί είχαμε κλείσει το ποτάμι, το κάναμε μέσα στο ποτάμι για να πάρει την κυκλοφορία την καλοκαιρινή και έπρεπε οπωσδήποτε να προλάβουμε μέσα στο Νοέμβριο να έχουμε τελειώσει γιατί πρέπει να τον καταστρέψουμε, για να ξαναδώσουμε το ποτάμι στο πλάτος του και τον πολύ μεγάλο στόχο τον πετύχαμε.

Ταυτόχρονα που γινόντουσαν αυτά, γινόταν και η κατασκευή της καινούργιας γέφυρας, ο χρόνος είναι εξαιρετικά μικρός. Ο χρόνος για τα ελληνικά δεδομένα είναι πάρα πολύ μικρός. Γι’ αυτό θέλω να επαναλάβω το πολύ μεγάλο ευχαριστώ στους ανθρώπους μας, στους συνεργάτες μας. Κάνανε εξαιρετική δουλειά, πραγματικά. Η περιοχή μπόρεσε και λειτούργησε το καλοκαίρι. Ήταν λειτουργική η περιοχή, δεν ήταν μια κατεστραμμένη, δεν ήταν μια βομβαρδισμένη περιοχή ή δυσλειτουργική. Σε χρόνο ρεκόρ δόθηκε ένα έργο το οποίο είναι ένα έργο ανθεκτικότητας. Όποιος επισκεφτεί την περιοχή θα καταλάβει τη διαφορά. Το πως ήταν η Ελλάδα της δεκαετίας του 70, του 80, του 90 με την Ελλάδα του σήμερα δεν έχει καμία σχέση. Η καινούργια γέφυρα είναι θωρακισμένη μαζί με το ποτάμι της είναι σε ικανό μήκος πριν και ικανό μήκος μετά. Είναι ένα σύνολο. Είναι ένα μεγάλο έργο.
Επίσης, ο δρόμος για τις Πεταλούδες, ένας ολοκαινούργιος δρόμος κάποια χιλιόμετρα. Δουλεύουμε τώρα στην Παστίδα όπου κάποια παλιά τεχνικά τα αντικαθιστούμε με κυβοτοειδής που τα κάναμε προκατασκευασμένα για να κάνουμε τον ελάχιστο χρόνο για την κατασκευή τους.
Αποδίδει η κρατική μηχανή εδώ, με τρόπους και με ρυθμούς. Πραγματικά είναι πάρα πολύ σύγχρονοι, είναι πάρα πολύ καλοί οι χρόνοι για τα ελληνικά δεδομένα τουλάχιστον, εγώ θα σας πω και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Τολμάω να το πω και δεν το λέω αυτό για να το εισπράξω εγώ στο πρόσωπό μου. Το λέω για τους συνεργάτες μας, τους άξιους συνεργάτες μας, στους οποίους πραγματικά δεν έχω λόγια για να τους ευχαριστήσω για τη δουλειά που κάνουν. Σε πάρα πολλές δυτικές χώρες αντίστοιχες βλάβες γίνονται σε δύο και τρία και τέσσερα χρόνια. Εδώ σε δώδεκα μήνες μέσα. Εγώ πάω από την ημέρα που έγινε η βλάβη μέχρι την ημέρα που παραδόθηκε. Ήταν δέκα μήνες. Από την ημέρα που έγιναν οι αποτυπώσεις, είναι περίπου 10 μήνες.
Λοιπόν, ακούω πραγματικά πράγματα τα οποία είναι εξοργιστικά και υποτιμητικά για αυτούς που τα λένε, όχι για αυτούς που κριτικάρουν. Ό,τι ξέρετε τώρα, κάνετε τα αυτονοητά. Ποιά είναι τα αυτονοητά σε 10 μήνες στην Ελλάδα; Να γίνονται αυτές οι αποκαταστάσεις; Από πότε είναι αυτονοήτα αυτά; Σε ποια Ελλάδα ήταν αυτονοητά; Ποτέ δεν ήταν… Δεν ξέρω στο μυαλό ποιων είναι αυτονοητά και τι κερδίζουν όλοι αυτοί με το να μηδενίζουν. Αυτό που έχουν ανάγκη. Αυτό έχει ανάγκη η κοινωνία. αυτό έχει ανάγκη η χώρα, αυτό έχει ανάγκη ο τόπος, τα αντανακλαστικά και την καλή δουλειά.
Γιατί το μηδενίζεις αυτό όταν το βλέπεις; Γιατί μπορεί να μην συμπαθείς κάποιον, οκ δεν είναι ο σκοπός αυτός. Ο σκοπός της δημόσιας δίκησης αλλά και του δημόσιου διαλόγου είναι να υπάρχει συνολική ανάταση και μέσα από τη συνολική ανάταση θα αναδειχθεί ο καθένας με την πρόταση του, με τον περιεχόμενό του, με το αποτύπωμα του, με τη δουλειά του, με την προσωπικότητά του αν θέλετε, με οτιδήποτε. Από την Bora στον Byron δεν είμαστε χειρότεροι, είμαστε καλύτεροι. Και μετά τον Byron, θα περάσει και αυτό, θα γίνουμε ακόμα καλύτεροι, γιατί κάθε μέρα αποκτούμε εμπειρίες, δεν έχουμε την αλαζονεία να λέμε ότι ούτε τα ξέρουμε όλα, ούτε έχουμε κερδίσει το επίπεδο το οποίο θέλουμε. Έχουμε πάρα πολλή δουλειά ακόμα να κάνουμε, κάθε μέρα πρέπει να ανεβάζουμε το επίπεδο της δουλειάς μας κι επιτέλους να πάψουμε κάθε μέρα να είμαστε στο μοιρολόι, στη γκρίνια, στην αρνητικότητα και στον μηδενισμό. Πρέπει να φύγουμε από αυτή την αντίληψη. Εμείς στην Περιφέρεια αυτό το έχουμε κάνει στάση ζωής. Έχουμε δεκάδες, εκατοντάδες ή χιλιάδες λόγους ή επιχειρήματα για να ξυπνάμε κάθε πρωί και να λέμε «Α, δεν έχω αυτό, δεν έχω εκείνο», «Α, δεν έχω προσωπικό, ο νόμος βαρύς, η τάδε υπηρεσία μας κυνηγάει», «Δεν μας δίνουν, δεν μας αγαπάνε, δεν μας κάνουν, δεν μας δίνουν». Τίποτα από αυτά δεν ακούτε από εμάς. Από εμάς βλέπετε μόνο δουλειά, μόνο προσπάθεια. Αν επικεντρώνεσαι στο άλλοθι, χάνεις τη λύση», όπως είπε.
Ερωτηθείς ο κ. Χατζημάρκος για τις δυσκολίες και τα τεχνικά εμπόδια που ξεπεράσθηκαν μέχρι την ολοκλήρωση του έργου της νέας γέφυρας, στάθηκε στο γεγονός του πολεμικού κλίματος που υπήρξε από πλευράς ΔΕΥΑΡ, λέγοντας ότι έφθασε στα όρια της υπονόμευσης του έργου η τακτική της διοίκησής της, στέλνοντας προειδοποιητικό μήνυμα πως θα μιλήσει τις επόμενες ημέρες αναλυτικότερα γι΄ αυτά:
«Τα τεχνικά εμπόδια είναι τεχνικά εμπόδια. Μπορείς με τεχνικές λύσεις να τα ξεπεράσεις. Αυτό το οποίο συναντήσαμε σ’ αυτό το έργο είναι ένα φαινόμενο το οποίο είναι αξιοσημείωτο και για το οποίο πρέπει να μιλήσουμε. Έχουμε την υποχρέωση να μιλήσουμε. Είναι τα πολιτικά εμπόδια. Είναι αδιανόητο το πολεμικό κλίμα μέσα στο οποίο έγινε αυτό το έργο. Επιτέλους πρέπει να μάθουμε και σε αυτό τον τόπο ότι οι μεγάλες αλλαγές απαιτούν μια ελάχιστη συναίνεση. Απαιτούν ένα ελάχιστο κλίμα συνεργασίας και κατανόησης και συμμετοχής όλων.
Όταν λέμε όλων εννοούμε όλων. Το πολεμικό κλίμα μέσα στο οποίο έγινε αυτό το έργο είναι πρωτοφανές. Η ευθύνη βαραίνει αυτούς που χτυπάνε τα τυμπάνα του πολέμου. Και όχι αυτούς που έχουν σηκώσει τα μανίκια κι έχουν σκύψει το κεφάλι τους και δουλεύουν νύχτα μέρα. Κυριολεκτικά νύχτα μέρα. Δουλειά η οποία έχει χειροπιαστά αποτελέσματα. Δεν είναι λόγια, δεν είναι εξαγγελίες, δεν είναι φωτογραφίες, δεν είναι μακέτες. Είναι πραγματικά έργα, απολύτως λειτουργικά, απολύτως ανθεκτικά, χρήσιμα στον τόπο και την κοινωνία.
Ήταν αδιανόητα αυτά που ζήσαμε, απερίγραπτα, απαράδεκτα, έξω από κάθε λογική, έξω από κάθε πραγματικότητα, έξω από οποιοδήποτε περιβάλλον ελάχιστης αλήθειας, στα όρια της υπονόμευσης. Λοιπόν, δεν γίνονται έτσι τα έργα. Ένας τόπος δεν αλλάζει επίπεδο με αυτές τις νοοτροπίες, με αυτές τις συμπεριφορές και με αυτές τις πρακτικές.
Ελάχιστα είπαμε σε σχέση με αυτά που έχουμε τραβήξει. Γιατί το βλέμμα μας αλλά και η ενέργειά μας ήταν στραμμένα στο έργο να γίνει το έργο. Να μην πετύχουν τον δόλιο στόχο τους».

“Η Ρόδος στο επίκεντρο της κακοκαιρίας – Οι επιστήμονες δεν μας δίνουν σήμα ηρεμίας – Πιο έτοιμος από ποτέ ο κρατικός μηχανισμός”
Για την κακοκαιρία Byron ο κ. Χατζημάρκος δήλωσε εισαγωγικά ότι βρίσκεται από χθες σε συνεχή επικοινωνία και μία διάρκεια επαφή με όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου και με τις Κυκλάδες, με τις δημοτικές αρχές όλων των νησιών και όλο τον υπόλοιπο κρατικό μηχανισμό (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Αστυνομία, Λιμενικό κλπ).
“Είναι σε πλήρη ετοιμότητα όλα τα νησιά. Δόξα τω Θεώ, δεν έχουμε μέχρι στιγμής κάτι αξιοσημείωτο με την έννοια να μας δίνει μια μεγάλη αγωνία. Δεν έχει -πρωτίστως- κινδυνεύσει άνθρωπος. Αυτό είναι το πρώτο μας μέλημα. Πάντοτε δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε. Από εκεί και πέρα, επικεντρώνεται η αγωνία τις επόμενες ώρες των επιστημόνων στη Ρόδο. Το μεγάλο θέμα που έχουμε μέχρι στιγμής είναι ο άνεμος, όχι το νερό. Έχουμε πάρα πολλές πτώσεις δέντρων. Η Πυροσβεστική είναι συνέχεια σε κίνηση. Σε Έμπωνα και Κρητηνία, είχαμε κάποιες βλάβες σε κάποιες αγροτικές αποθήκες, χωρίς να έχει κινδυνεύσει κάποιος συμπολίτης μας. Είναι έξω όλοι οι άνθρωποι μαζί μας, όλα τα συνεργεία, έχουμε μοιραστεί, ούτως ώστε όλες οι περιοχές να εποπτεύονται, να υπάρχουν γρήγορα αντανακλαστικά και χρόνοι παρέμβασης, οι οποίοι να είναι ικανοί. Οι πολίτες θα πρέπει να περιορίσουν τις άσκοπες μετακινήσεις τους.
Μπορεί κάποια στιγμή να φαίνεται ότι σταμάτησε η βροχή ή λίγο κόπασε ο αέρας. Οι επιστήμονες δεν μας δίνουν σήμα ηρεμίας. Το αντίθετο: μας λένε να παραμείνουμε σε συναγερμό και σε επιφυλακή. Γιατί είναι σε εξέλιξη το φαινόμενο και μπορεί να δυναμώσει στην πορεία της ημέρας. Σε κάθε περίπτωση μας λένε μέχρι αύριο (Σάββατο) το πρωί σίγουρα να είμαστε σε επιφυλακή. Αυτό βεβαίως θα συνεχίσουμε να κάνουμε. Με ψυχραιμία, με τα μέτρα βεβαίως αυτοπροστασίας από όλους μας, με υπευθυνότητα, όλοι, με σοβαρότητα, καθαρό μυαλό. Η Ρόδος είναι στο επίκεντρο της αγωνίας σήμερα. Και γίνονται και συνεχείς συσκέψεις. Εμείς είμαστε online πάντοτε με το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Κρίσης.
Πρέπει να πω ότι ποτέ δεν ήμασταν πιο έτοιμοι. Ποτέ δεν ήμασταν τόσο καλά οργανωμένοι. Πάντα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, σίγουρα. Αλλά ποτέ δεν είχαμε τόσο καλή προετοιμασία, τόσο καλή συνεργασία.
Όλη η κρατική μηχανή, όλες οι υπηρεσίες και η αυτοδιοίκηση στο σύνολό της, η Περιφέρεια και οι Δήμοι μας, να είμαστε σε μια διαρκή επαφή, να μιλάμε ανά μισή ώρα. Να έχουμε ενημέρωση. Να ξέρουμε τις προτεραιότητες, να ξέρουμε περιοχές κίνδυνου, να παίρνουμε από τους επιστήμονες οδηγίες, το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Το 112 είναι ένα σπουδαίο εργαλείο.
Και είναι καλύτερα χίλιες φορές μια φορά να βγαίνει ένα 112, ενδεχομένως να πει κάποιος ότι ήταν λίγο υπερβολικό, όμως στη ζυγαριά της ανθρώπινης ζωής δεν υπάρχει κάτι άλλο που μπορεί να μπει δίπλα. Έχουμε εργαλεία αυτή τη στιγμή. Εξελίσσεται συνέχεια η κρατική μηχανή. Βελτιώνονται τα αντανακλαστικά μας. Οι εμπειρίες μας, αν θέλετε. Γιατί η κλιματική κρίση φέρνει το ένα φαινόμενο πίσω από το άλλο. Σήμερα έχουμε αυτό το ιδιαίτερο φαινόμενο που λέγεται Byron. Όμως έχει μπει στη ζωή μας. Έχει μπει στη ζωή μας όποιος τουλάχιστον όσοι είναι στη δημόσια διοίκηση. Οτιδήποτε σχεδιάζουμε, οτιδήποτε σκεφτόμαστε, ότι διαχειριζόμαστε, έχει και την παράμετρο πια της ανθεκτικότητας. Γιατί ζούμε στον αιώνα ο οποίος φέρνει όλη αυτή την αγωνία και την αστάθεια σε όλα τα επίπεδα».
Για όσους σχολιάζουν αρνητικά τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται π.χ. το 112, το κλείσιμο των σχολείων κλπ., ο κ. Χατζημάρκος έκανε λόγο για μόνιμους αρνητές: “Δεν είναι απλές βροχές πια αυτές. Οι βροχές πια μετριόνται με την έντασή τους. Έχει μπει στην ατζέντα της συζήτησης και ακόμα και για τους απλούς πολίτες το ζήτημα με τα χιλιοστά νερού. Μου έκανε μεγάλη εντύπωση όταν ένας πολίτης με σταμάτησε στον δρόμο και μου είπε πόσα χιλιοστά είχαμε προχθές. Πέρυσι με την κακοκαιρία Bora θσηκώσαμε σε κάποιες περιοχές της Ρόδου 421 χιλιοστά. Απίστευτο! Όταν η Βαλένθια καταστράφηκε στην Ισπανία, με 450 και είχε ένα πολύ βαρύ τίμημα σε ανθρώπινες ζωές. Βλέπετε ότι όλος ο κόσμος πια, όλος ο πλανήτης, είναι σε αυτή τη μεγάλη αγωνία. Επαναλαμβάνω, ποτέ δεν είμαστε όλοι καλύτερα. Ποτέ δεν θα πούμε ότι είμαστε στο σημείο που θέλουμε και ποτέ δεν θα πούμε αρκετά. Ή ποτέ δεν θα δηλώσουμε ικανοποιημένοι, γιατί συνέχεια πρέπει να προσαρμοζόμαστε, πρέπει να βελτιωνόμαστε, πρέπει να μαθαίνουμε και ν’ αλλάζουμε τη στρατηγική μας, να την προσαρμόζουμε στις ανάγκες της εποχής.
Οι επιστήμονες εδώ έχουν έναν κεντρικό ρόλο, ευτυχώς. Και αυτοί βελτιώνονται συνέχεια και αυτοί μαθαίνουν συνέχεια. Θέλει μεγαλύτερη προσοχή όλη μέρα θα είμαστε σε επιφυλακή και μέχρι αύριο το μεσημέρι σίγουρα και ας ελπίσουμε να πάνε όλα καλά. Επίσης, επαναλαμβάνω ότι από τους πολίτες ζητάμε να έχουν και αυτοί μια αυξημένη προσοχή, να μην εκθέσουν τον εαυτό τους σε κανένα κίνδυνο. Αυτό θα βοηθήσει και την κρατική μηχανή να μπορέσει να λειτουργήσει σε μια έκτακτη ανάγκη, να μπορέσει να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά», είπε καταλήγοντας.



