Έντονα προβληματισμένοι είναι οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ στην Ρόδο μετά τις ανακοινώσεις της διοίκησης για τα λουκέτα σε περιοχές του νησιού, στο πλαίσιο της εκκαθάρισης που έχει αποφασιστεί με τον ‘ξαφνικό θάνατο’ σε καταστήματα όλης της χώρας. Αν και η λειτουργία των ΕΛΤΑ σε Ιαλυσό και Αφάντου πήρε τρίμηνη παράταση μετά τις έντονες αντιδράσεις και τις παρεμβάσεις προς την κυβέρνηση και τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, επικρατεί ανησυχία και προβληματισμός. Ούτως ή άλλως, το κατάστημα των ΕΛΤΑ στην Χρήστου Τσιγάντε έκλεισε ενώ οι εργαζόμενοι δεν ξέρουν τι πρέπει να περιμένουν.
«Έκλεισε ήδη το κατάστημα των ΕΛΤΑ στη πόλη της Ρόδου, επί της οδού Χρ. Τσιγάντε που εξυπηρετούσε την μισή πόλη. Τώρα όλος αυτός ο κόσμος είναι αναγκασμένος να πηγαίνει στο κεντρικό κατάστημα της πόλεως», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων Χάρης Μιχαηλίδης. «Βέβαια, δόθηκε μια τρίμηνη παράταση αλλά η υποχώρηση είναι προσωρινή. Την παράταση της έδωσαν για όσα καταστήματα δεν ήταν σε πρωτεύουσες νομών, σε αστικά κέντρα και όπου δεν υπήρχαν άλλα καταστήματα. Το πρόβλημα μεταφέρθηκε τρεις μήνες αργότερα. Εκτιμούμε ότι θα συνεχιστεί η πολιτική της συρρίκνωσης του δικτύου των ΕΛΤΑ. Τα προβλήματα που υπήρχαν θα πολλαπλασιαστούν και ο κόσμος δεν θα εξυπηρετείται επαρκώς ούτε στα χωριά, ούτε στην πόλη που είναι το κεντρικό. Ξέρουμε ότι το σχέδιο είναι η ιδιωτικοποίηση αλλά πρέπει να αποφασίσουν τι θέλουν και να μας πουν τι θα κάνουμε. Οι εργαζόμενοι παρακολουθούμε, απλώς τις εξελίξεις και περιμένουμε τις αποφάσεις».
Όπως ανέφερε, το Σωματείο των Εργαζομένων στην Ρόδο είχε προχωρήσει στην κατάθεση δέσμης προτάσεων προς την διοίκηση, οι οποίες δεν εισακούστηκαν ποτέ μέχρι σήμερα:
«Είχαμε προτείνει να στεγαστεί το Ρόδος-2 σε ένα κτήριο που είναι 100μέτρα πιο πέρα. Είναι ένας χώρος ανεκμετάλλευτος τον οποίο πληρώνουν τα ΕΛΤΑ χωρίς να χρησιμοποιείται. Επιπλέον, προτείνουμε το κεντρικό κατάστημα που έχει ενοίκιο 11.000 ευρώ το μήνα, να μεταστεγαστεί σε ένα κτήριο που να έχει λιγότερο ενοίκιο. Προτείναμε επίσης, να υπάρξουν καλύτερες προϋποθέσεις και όροι για τα ταχυδρομικά πρακτορεία. Με αυτό τον τρόπο, θα μπορούσαν οι πολίτες (όποιοι ενδιαφέρονταν) να ανοίξουν ταχυδρομικά πρακτορεία στα χωριά και σε απομακρυσμένες περιοχές που δεν εξυπηρετούνται καθόλου. Ωστόσο, οι όροι δεν είναι καθόλου προσιτοί για έναν ιδιώτη να αναλάβει ένα τέτοιο εγχείρημα με συνέπεια να μην υπάρχει ενδιαφέρον. Εάν μπορούσε να διαφοροποιηθεί η διαδικασία και να γίνει πιο ευέλικτη θα υπήρχε ενδιαφέρον από ιδιώτες. Αυτός ο ‘ξαφνικός θάνατος’ μας αναστάτωσε όλους…»
Ο ίδιος, αναφέρθηκε και στους εργαζόμενους (όχι το μόνιμο προσωπικό) τους οποίους ενοικιάζει –τρόπον τινά- η ΕΛΤΑ μέσω άλλων εταιρειών, με αποτέλεσμα, η διαδικασία αυτή να κοστίζει πολλά περισσότερα από το να κάνει… προσλήψεις.
«Προτείναμε να γίνονται προσλήψεις συμβασιούχων –κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο που είναι μεγαλύτερες οι ανάγκες και χρειαζόμαστε να καλύψουμε τις άδειες κ.λπ.- μέσω των ΕΛΤΑ με οχτάμηνες συμβάσεις και με λιγότερο κόστος. Καταλαβαίνετε ότι υπάρχουν λύσεις αλλά δεν υπάρχει βούληση. Είναι δυνατόν ένας ταχυδρόμος να πρέπει να καλύψει τ’ Αφάντου, τον Αρχάγγελο, την Μαλώνα, τα Μάσσαρη με… ραντεβού για να δίνει την αλληλογραφία ή να γίνονται πληρωμές! Πώς θα γίνει αυτό στην πράξη ενώ ακόμη και τα οχήματα που έχουμε είναι πεπαλαιωμένα;»
Σημειώνεται ότι το θέμα ήρθε προς συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής με αφορμή την πολιτική αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει μετά την απόφαση για λουκέτο σε 204 υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ σε Αττική και περιφέρεια ( εκ των οποίων έκλεισαν άμεσα τα 46).
Ωστόσο, πολύ δύσκολο βλέπουν αρμόδιοι κύκλοι της αγοράς το σενάριο της συγκατοίκησης των ΕΛΤΑ σε υποκαταστήματα ΚΕΠ. Σύμφωνα με πληροφορίες, κάτι τέτοιο απαιτεί μακρόχρονες και περίπλοκες διαδικασίες (π.χ. διαγωνισμούς), την ίδια ώρα που ο διαθέσιμος χρόνος – δηλαδή το επόμενο τρίμηνο – είναι ελάχιστος για να δοθεί μια «κάποια λύση» στο πρόβλημα που έχει ανακύψει μετά την ανακοίνωση του «αιφνίδιου θανάτου» 204 υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ. Παράλληλα, το εναλλακτικό σενάριο που προβλέπει μοντέλο shop-in-shop, δηλαδή λειτουργία ταχυδρομικών υπηρεσιών εντός σούπερ μάρκετ, δεν έχει ακόμη συζητηθεί σε κλαδικό επίπεδο – τουλάχιστον, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.
Τι λέει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών
Ανακοίνωση εξέδωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ), τονίζοντας ότι αναμένει το τελικό σχέδιο αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ, προκειμένου να καθορίσει τη στάση της. Παράλληλα, η Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι τα ΕΛΤΑ δεν έχουν δεχθεί «τεράστιες κρατικές επιχορηγήσεις», υπογραμμίζοντας ότι τα χρήματα που έχουν εισπράξει έως σήμερα και, με καθυστερήσεις ετών, είναι οφειλές για παρασχεθείσες υπηρεσίες.
Σύμφωνα με την ΠΟΣΤ, το ανεξόφλητο ποσό που οφείλει το ελληνικό δημόσιο προς τα ΕΛΤΑ ανέρχεται στα 46,77 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020 – 2024. Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η καθυστερημένη εξόφληση των οφειλών έχει προκαλέσει σημαντικά οικονομικά προβλήματα στα ΕΛΤΑ, τα οποία, όπως υποστηρίζει, έχουν αποκλειστεί από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα εκσυγχρονισμού, γεγονός που επηρεάζει, τόσο τα έσοδα, όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Μετά την απόφαση για αναστολή του κλεισίματος ταχυδρομικών καταστημάτων και την έναρξη διαβούλευσης για το μέλλον των ΕΛΤΑ, η Ομοσπονδία δηλώνει ότι αναμένει το τελικό σχέδιο αναδιοργάνωσης της εταιρείας, προκειμένου να καθορίσει τη στάση της. Επίσης, τονίζει ότι δεν προχωρά αυτή τη στιγμή σε κινητοποιήσεις, αλλά τηρεί στάση αναμονής, μέχρι να υπάρξει επίσημη ενημέρωση για το σχέδιο αναδιάρθρωσης.
Ωστόσο, ενημερώνει ότι σε περίπτωση που το τελικό σχέδιο «δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητα της εταιρείας, την εξυπηρέτηση των πολιτών και τα εργασιακά δικαιώματα», θα υπάρξουν αντιδράσεις και ενδεχόμενες κινητοποιήσεις.



