•Σύμφωνα με εξώδικο της διαχειρίστριας εταιρείας, δημόσια υπάλληλος επικαλέστηκε αισθητικά κριτήρια για την απομάκρυνση ιστορικού πλοίου από το λιμάνι Μανδρακίου
Η εταιρεία «ΚΟΝΤΙΚΙ ΡΟΔΟΥ ΕΠΕ» προχώρησε στην υποβολή εξώδικης δήλωσης προς την Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου και την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, αντιδρώντας σε ενέργειες των δύο υπηρεσιών αναφορικά με την αγκυροβόληση του πλοίου-εστιατορίου «ΚΟΝΤΙΚΙ» (νυν «SWAN») στο λιμάνι του Μανδρακίου Ρόδου.
Η εταιρεία, μέσω του εξωδίκου που απέστειλε ο πληρεξούσιος δικηγόρος της κ. Παύλος Σαράκης, υποστηρίζει ότι η επαναλειτουργία του πλωτού εστιατορίου αποτελεί μια προσπάθεια αναβίωσης ενός ιστορικού γαστρονομικού προορισμού που δραστηριοποιείται από το 1964 και αποτελεί μέρος της σύγχρονης τουριστικής ιστορίας της Ρόδου.
Στο εξώδικο αναφέρεται ότι, ήδη από τον Μάρτιο του 2025, η επιστροφή του πλοίου είχε γίνει αντικείμενο θετικών δημοσιευμάτων στον τοπικό Τύπο. Ωστόσο, η Εφορεία Αρχαιοτήτων κοινοποίησε έγγραφο προς διάφορες υπηρεσίες, επισημαίνοντας ότι «οποιαδήποτε παρέμβαση στην περιοχή θα επηρεάσει άμεσα και έμμεσα τα μνημεία της περιόδου της ιταλοκρατίας και της μεσαιωνικής πόλης».
Η εταιρεία εκλαμβάνει το περιεχόμενο του εγγράφου ως δυσανάλογο και προληπτικό, κάνοντας λόγο για «μνεία» περί προηγούμενης διακοπής εργασιών που, κατά την άποψή της, λειτουργεί ως απειλή.
Εγκεκριμένη αγκυροβόληση και νόμιμα έγγραφα
Όπως αναφέρεται στο εξώδικο, στις 6 Ιουνίου 2025 το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου ενέκρινε την αγκυροβόληση του πλοίου, σε έκταση 533,52 τ.μ., με σκοπό τη λειτουργία καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος και έναντι οικονομικού ανταλλάγματος.
Η εταιρεία σημειώνει ότι έχουν κατατεθεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα, μεταξύ των οποίων το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης Επιβατηγού Πλοίου και το έγγραφο Εθνικότητας του πλοίου. Παράλληλα, κινήθηκαν οι διαδικασίες για την αδειοδότηση του καταστήματος.
Το επίμαχο έγγραφο της Εφορείας Αρχαιοτήτων
Στις 16 Ιουλίου 2025, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου απέστειλε έγγραφο με τίτλο «ΣΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ», με αποδέκτες πολλαπλές δημόσιες αρχές, μεταξύ των οποίων και η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου. Στο έγγραφο χαρακτηρίζεται η παρουσία του πλοίου ως επιβλαβής για τα γειτονικά μνημεία, επικαλούμενοι το «ύψος και τη μορφή» του.
Σύμφωνα με το εξώδικο, η εταιρεία θεωρεί τις διατυπώσεις αυτές αόριστες και αναιτιολόγητες. Επιπλέον, αναφέρει ότι δεν παρέχεται κανενός είδους τεχνική ή εμπειρογνωμοσύνη που να τεκμηριώνει τη συγκεκριμένη άποψη, ενώ τονίζεται ότι στον ίδιο λιμένα ελλιμενίζονται πλοία και ιστιοφόρα μεγαλύτερου ύψους.
Αρμοδιότητες και νομική βάση
Η εταιρεία θέτει το ερώτημα κατά πόσο η Εφορεία Αρχαιοτήτων διαθέτει την αρμοδιότητα να ζητά την απομάκρυνση νομίμως αγκυροβολημένου πλοίου, ειδικά όταν έχει προηγηθεί απόφαση του Λιμενικού Ταμείου. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι το άρθρο 10 του Ν. 4858/2021, το οποίο επικαλείται η Εφορεία, αφορά σε οικοδομικές ή τεχνικές παρεμβάσεις σε γη και όχι σε ελλιμενισμένα πλοία.
Κατά το ίδιο σκεπτικό, τονίζεται πως ουδέποτε στο παρελθόν, ούτε καν στις δεκαετίες λειτουργίας του «ΚΟΝΤΙΚΙ», δεν τέθηκε ζήτημα υπαγωγής του πλοίου σε αυτή τη νομοθετική διάταξη.
Αναφέρει ειδικότερα τα εξής:
«…Σύμφωνα, λοιπόν, με το περιεχόμενο του εν λόγω εγγράφου σας, το οποίο δημιουργεί εύλογους προβληματισμούς για τις σκοπιμότητες των ενεργειών σας, αιτηθήκατε την συνδρομή, μεταξύ άλλων, της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου και του Αστυνομικού Τμήματος Ρόδου, «για την άμεση απομάκρυνση από τον λιμενοβραχίονα του Αγίου Νικολάου στο Μαντράκι» του πλοίου «ΚΟΝΤΙΚΙ» (!!!), ισχυριζόμενοι κατά τρόπο προκλητικά αόριστο ότι δήθεν «το ύψος και η μορφή (σ.σ. του πλοίου) προκαλούν σοβαρή βλάβη στα παρακείμενα κηρυγμένα μεσαιωνικά μνημεία …»
Ευθύς εξαρχής πρέπει να επισημανθεί ότι τα αναφερόμενα στο ως άνω έγγραφό σας τυγχάνουν παντελώς ΑΣΤΗΡΙΚΤΑ και ΑΝΑΙΤΙΟΛΟΓΗΤΑ. Με μία γενικόλογη διατύπωση, κατά τρόπο παντελώς αόριστο, ισχυρίζεστε ότι δήθεν προκαλείται βλάβη, και δη σοβαρή, στα παρακείμενα μνημεία «από το ύψος και τη μορφή» του πλοίου!!!
Προκαλεί δε πραγματικά αλγεινή εντύπωση ότι επιδιώκετε ένα τόσο δυσβάστακτο και δυσανάλογο μέτρο, ήτοι την απομάκρυνση του πλοίου «ΚΟΝΤΙΚΙ», επικαλούμενοι αποκλειστικά την προσωπική σας άποψη για την «μορφή» του πλοίου, την οποία (άποψη) δεν κάνετε ΚΑΝ τον κόπο να εξειδικεύσετε στο έγγραφό σας. Η δε αναφορά στο ύψος του πλοίου, πέραν από αόριστη, τυγχάνει και παντελώς ανεδαφική, καθώς με μία επίσκεψη στο λιμένα Μανδρακίου, ο οποιοσδήποτε μπορεί να διαπιστώσει ότι ελλιμενίζονται εκεί πλοία και ιστιοφόρα ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥ ΥΨΟΥΣ από το «ΚΟΝΤΙΚΙ».
Πολύ περισσότερο, όμως, εύλογα διερωτώμεθα, πώς είναι ποτέ δυνατόν να αιτείστε την απομάκρυνση ενός πλοίου από τον λιμένα Μανδρακίου, την ίδια στιγμή που υφίσταται απόφαση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, δυνάμει της οποίας έχει παραχωρηθεί ΕΝΑΝΤΙ ΤΙΜΗΜΑΤΟΣ συγκεκριμένος θαλάσσιος χώρος του λιμένα ΑΚΡΙΒΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ ΕΝ ΛΟΓΩ ΠΛΟΙΟΥ;;;!!!
Άλλαις λέξεσι, έχει, κατά Νόμον, την αρμοδιότητα η Υπηρεσία Σας να αποφασίζει κυριαρχικά ποια πλοία θα βρίσκονται αγκυροβολημένα ή ελλιμενισμένα στο Λιμένα Μανδρακίου, παρακάμπτοντας μέχρι και τις σχετικές αποφάσεις των Λιμενικών Αρχών;!.
Μάλιστα, προκειμένου να προσδώσετε νομιμοφάνεια στις ως άνω ενέργειές σας, επικαλείστε το άρ. 10§3 και 6 του Ν. 4858/2021, ωσάν αυτό να τυγχάνει εφαρμογής στην παρούσα περίπτωση. Ωστόσο, άριστα γνωρίζετε ότι το εν λόγω άρθρο ρυθμίζει τις περιπτώσεις διενέργειας οικοδομικών εργασιών ή τεχνικών έργων, καθώς και την τοποθέτηση ή δημιουργία αυτοτελών εγκαταστάσεων βιομηχανικής, βιοτεχνικής ή εμπορικής χρήσης πλησίον μνημείων».
Ενέργειες και προθέσεις
Παρά τη διαφωνία, η εταιρεία δηλώνει ότι έχει ήδη δρομολογήσει την υποβολή πλήρους φακέλου για την έκδοση έγκρισης βάσει του άρθρου 10 του Ν. 4858/2021, με σκοπό να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες ως προς τη νομιμότητα.
Στην ίδια εξώδικη δήλωση, δηλώνεται ρητά ότι σε περίπτωση παρεμπόδισης της λειτουργίας του πλοίου ή απομάκρυνσής του, η εταιρεία θα προσφύγει κατά των υπευθύνων ενώπιον της ποινικής και αστικής δικαιοσύνης, διεκδικώντας αποζημίωση για κάθε ζημία, θετική και αποθετική (συμπεριλαμβανομένων διαφυγόντων κερδών).
Πηγή:www.dimokratiki.gr