26 C
Rhodes
Πέμπτη, 19 Ιουνίου, 2025

«Γονατίζει» το κυκλοφοριακό χάος το νησί

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Ασφυκτική η πίεση στους δρόμους της Ρόδου – το κυκλοφοριακό απαιτεί σοβαρό σχεδιασμό πριν καταστεί ανεξέλεγκτο

Στο κόκκινο το πρόβλημα του κυκλοφοριακού στη Ρόδο, με την τουριστική περίοδο σε πλήρη εξέλιξη. Οι εικόνες από τους δρόμους είναι απογοητευτικές. Έλλειψη πάρκιγκ, μποτιλιάρισμα, και το κέντρο της πόλης απλησίαστο και αφιλόξενο για τους οδηγούς κατά τις ώρες αιχμής. Αυτή η νέα πραγματικότητα ξεπερνά την γραφικότητα του «καλοκαιρινού φόρτου» και αναδεικνύει χρόνιες παθογένειες στις υποδομές του νησιού.
Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες ενός οξύμωρου φαινομένου: Η Ρόδος γίνεται θύμα της τουριστικής της επιτυχίας, καθώς προσελκύει μεγάλο αριθμό επισκεπτών, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες κινήσεις για την ομαλή μετάβαση στους ρυθμούς της σεζόν, προσφέροντας σε ντόπιους και επισκέπτες μια εμπειρία που μόνο βιώσιμη δεν είναι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, πως μέσα στον Μάιο υπήρξαν ημέρες που το μποτιλιάρισμα προς το αεροδρόμιο ξεκινούσε από τον προηγούμενο κόμβο, γιατί υπήρχαν λεωφορεία κολλημένα μέσα στο χώρο του αεροδρόμιου…

Δρόμοι… μιας άλλης εποχής
Πολλές από τις βασικές οδικές γραμμές θυμίζουν μια παλαιότερη Ρόδο: στενοί δρόμοι, χωρίς διαχωριστική νησίδα, χωρίς συνεχή πεζοδρόμια ή ποδηλατόδρομους –και κατά συνέπεια χωρίς εναλλακτική στη χρήση αυτοκινήτου. Υποδομές που έχουν γίνει για να εξυπηρετήσουν χιλιάδες αυτοκίνητα, όχι δεκάδες χιλιάδες οχήματα, τουρίστες, λεωφορεία, βαν και rent a car.

Πολυτέλεια το πάρκιγκ
Δεν είναι νέο πως το να βρεις πάρκιγκ σε μια πόλη που σφύζει από ζωή είναι δύσκολο. Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορούν να το κάνουν πιο εύκολο. Λύσεις που οι οδηγοί μπορούν να υιοθετήσουν ώστε να πάψουν να παρκάρουν επάνω σε πεζοδρόμια, θέσεις αναπήρων, νησίδες, διαβάσεις, κλείνοντας ράμπες ή ακόμη και δρόμους από τους οποίους διέρχεται μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων κάθε ώρα της ημέρας. Έλλειψη υπάρχει και σε οργανωμένους χώρους στάθμευσης, είτε δωρεάν είτε επί πληρωμή, μιας και γεμίζουν από πολύ νωρίς το πρωί.

Εκρηκτική αύξηση των rent a car
Mόνο το 2024 προστέθηκαν 12000 επιπλέον ενοικιαζόμενα οχήματα στους δρόμους. Οι εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων, λειτουργούν χωρίς ξεκάθαρο έλεγχο στόλου και χωρίς έλεγχο στάθμευσης.

Επιπτώσεις
Αν θέλουμε να μετρήσουμε το κόστος που επιφέρει αυτή η κατάσταση, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τον χρόνο. Την ώρα που προστίθεται στην πρωινή κίνηση για να πάει ένας εργαζόμενος στη δουλειά του, που κάποιες ημέρες είναι διπλάσια από την ώρα που χρειάζεται για να διανύσει την ίδια απόσταση το χειμώνα. Έπειτα, την ώρα που θα περάσει ψάχνοντας να βρει μια θέση πάρκιγκ. Ένας υπάλληλος που πιάνει δουλειά στις 8 το πρωί, ενδέχεται να ταλαιπωρηθεί πολύ λιγότερο από έναν τουρίστα που θέλει να κατέβει μια βόλτα στο κέντρο στις 10 ή από έναν εργαζόμενο που το ωράριό του αρχίζει στις 9. Γιατί στις 9 ή στις 10 μπορεί να μην βρουν να παρκάρουν πουθενά!
Και όσο η αναζήτηση χώρου στάθμευσης συνεχίζεται, τόσο αυξάνονται οι εκπομπές καυσαερίων και τόσο μειώνεται η υπομονή και η ψυχραιμία των οδηγών και των επιβατών. Για έναν τουρίστα είναι 2 χαμένες ώρες από τις διακοπές του. Για έναν εργαζόμενο είναι επιπλέον στρες στην ήδη φορτωμένη ημέρα του.

Ρήγμα ανάμεσα στην πραγματικότητα
και την εικόνα
Για την προσέλκυση επισκεπτών, η Ρόδος παρουσιάζεται στο εξωτερικό ως ένας μικρός παράδεισος. Όμως για τους επισκέπτες και τους κατοίκους, οι συνθήκες στους δρόμους λένε άλλα.

Προτάσεις του ΔΣ
Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, ο Δήμαρχος έθεσε το πρόβλημα του κυκλοφοριακού, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως τώρα, μετά από πολλά χρόνια καθυστέρησης θα γίνει σχεδιασμός και μελέτη για το κυκλοφοριακό. Ακόμη, έκανε γωστό πως το κλείσιμο του κέντρου της πόλης σε ΙΧ είναι μονόδρομος. Για την αντιστάθμιση αυτού δεσμεύτηκε για ενίσχυση της συγκοινωνίας και προσθήκη εναλλακτικών μέσων μεταφοράς.

Το «στοίχημα» για το μέλλον
Το ζήτημα που προκύπτει είναι πως δεν πρόκειται για ένα πρόβλημα που μπορεί να λυθεί βραχυπρόθεσμα και με αποκλειστική διαχείριση του δήμου. Για να υπάρξει λύση, χρειάζεται πρώτα σωστός σχεδιασμός, συνεργασία φορέων, πόροι και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα. Ώστε όταν ξεκινήσει η επόμενη σεζόν τα προβλήματα να είναι λιγότερα και μικρότερα κι ας μην έχουν λυθεί στο σύνολό τους.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ