Επιστροφές φόρων σε φορολογουμένους που επιβλήθηκαν από λάθος των φορολογικών αρχών προχωρά η φορολογική διοίκηση. Η δυνατότητα επεκτείνεται σε βάθος 10ετίας και αφορά και πρόστιμα που έχουν βεβαιωθεί από λάθος των ελεγκτικών αρχών. Πρόκειται για υποθέσεις που αφορούν πρόστιμα, λάθη σε καταλογισμούς φόρων, που έχουν επιβληθεί και εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια. Η φορολογική διοίκηση έχει τη δυνατότητα να τα διορθώνει αυτόματα χωρίς να περιμένει να προσφύγει ο φορολογούμενος. Tα ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση που υπογράφει ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής, οι επιστροφές φόρων και προστίμων αφορούν υποθέσεις ανεξάρτητα αν εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) ή στα διοικητικά δικαστήρια και συγκριμένα:
– Τις πράξεις άμεσου προσδιορισμού φόρου, πράξεων διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξεων επιβολής προστίμων, οι οποίες έχουν εκδοθεί σε βάρος φορολογουμένων χωρίς αυτοί να έχουν τη σχετική φορολογική υποχρέωση. Η πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης απαιτείται να προκύπτει αμέσως από έγγραφα ή άλλα στοιχεία που είτε προσκομίζει ο φορολογούμενος είτε έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
– Τις πράξεις επιβολής φόρων και προστίμων που έχουν αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη. Αριθμητικό λάθος θεωρείται η εσφαλμένη αναγραφή αριθμού ή ποσού και υπολογιστικό λάθος θεωρείται το σφάλμα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης. Δεν εμπίπτει στην έννοια του αριθμητικού ή υπολογιστικού λάθους η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Αίτηση
– Ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση της πράξης ακύρωσης ή τροποποίησης, εντός προθεσμίας τριών ετών από την κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου ή, σε περίπτωση άμεσου προσδιορισμού φόρου, από την υποβολή της δήλωσης.
– Η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. “Τα Αιτήματά μου” στην αρμόδια υπηρεσία.
– Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία.
Σημειώνεται ότι η αίτηση του φορολογουμένου πρέπει να αναφέρει τους λόγους ακύρωσης ή τροποποίησης και να συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά έγγραφα ή στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει είτε η πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης είτε το αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος.
Παράλληλα η νέα διαδικασία της αυτόματης αναγνώρισης του πρόδηλου σφάλματος, δεν αναστέλλει την προθεσμία και δεν κωλύει την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ή της προσφυγής ενώπιον του δικαστηρίου.
Μέχρι πρότινος ο νόμος δεν επέτρεπε στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια.
Σε περίπτωση που κατά της πράξης προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου ή του άμεσου προσδιορισμού φόρου έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ή δικαστική προσφυγή και έχει εκδοθεί απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή δικαστική απόφαση, ο φορολογούμενος δεν μπορεί με αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης, κατά της ίδιας πράξης ή άμεσου προσδιορισμού φόρου να προβάλλει λόγους που προβλήθηκαν και αποτέλεσαν αντικείμενο κρίσης της απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή της δικαστικής απόφασης.
Πηγή: Capital.gr