Αντιδράσεις πολιτών και ιδιοκτητών ακινήτων που χρησιμοποιούνται στη βραχυχρόνια μίσθωση και το airbnb, καταγράφονται στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείο Τουρισμού που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση από τις 5 Δεκεμβρίου.
Το βασικότερα επιχειρήματα έχουν να κάνουν με το ασύμφορο ύψος των προστίμων τα οποία ξεκινούν από 5.000 ευρώ αλλά μπορούν να φτάσουν έως και τις 20.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής και επόμενης παράβασης, καθώς και του τρόπου με τον οποίο θα γίνονται οι έλεγχοι από υπαλλήλους του Υπουργείου Τουρισμού και της ΑΑΔΕ.
Πλήθος σχολίων, τα οποία ξεπερνούν τα 45 την ώρα που γράφεται το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, αλλά και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) εκφράζουν τις αντιδράσεις τους. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία διαφωνίας είναι το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των ελέγχων από τα μικτά κλιμάκια θα πρέπει να είναι παρόντες οι ιδιοκτήτες των ακινήτων. Επομένως, αναμένεται να δημιουργηθεί πρόβλημα σε περίπτωση ακινήτων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές.
Ένα ακόμα ζήτημα είναι τα πιστοποιητικά και τις διασφαλίσεις που ζητά το υπουργείο από τους ιδιοκτήτες. Αυτά αφορούν ασφάλιση για αστική ευθύνη έναντι ζημιών και ατυχημάτων που μπορεί να προκληθούν καθώς και υπεύθυνη δήλωση ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη, πυροσβεστήρες και ανιχνευτές καπνού, ρελέ διακοπής ή ρελέ αντιηλεκτροπληξιακό και ενδείξεις σήμανσης διαφυγής, πιστοποιητικό μυοκτονίας και απεντόμωσης, φαρμακείο με είδη πρώτων βοηθειών, καθώς και οδηγό με τηλέφωνα πρώτης ανάγκης.
Από τα σχόλια γίνεται εμφανές ότι σε αρκετές πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης εφαρμόζονται αρκετά από τα όσα ζητά το υπουργείο υπάρχουν ήδη, όπως για παράδειγμα η ασφάλιση αστικής ευθύνης καθώς και το γεγονός ότι ο ΔΕΔΔΗΕ ελέγχει τις υπεύθυνες δηλώσεις ηλεκτρολόγου εγκαταστάτη.
Αντιδρούν, ωστόσο, στα υπόλοιπα προαπαιτούμενα όπως το γεγονός ότι δεν προβλέπονται στον κανονισμό πυροπροστασίας ανιχνευτές καπνού, σήμανση διαφυγής και πυροσβεστήρες, ενώ θέτουν το αρκετά εύλογο ερώτημα του τι θα γίνει εάν ο έλεγχος συμπέσει με κράτηση των ακινήτων.
Μάλιστα δε λείπουν και οι φωνές που κάνουν λόγο για αναντιστοιχία στα μέτρα όσον αφορά τα όσα ισχύουν για τα ξενοδοχεία και το γεγονός ότι το νέο νομοσχέδιο δεν αλλάζει κάτι σχετικά με το δικό τους καθεστώς. Γεγονός και το οποίο δημιουργεί την εικόνα για δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Τι αλλαγές ζητά η ΠΟΜΙΔΑ – Ποιες έχουν βάση
Από την πλευρά της η ΠΟΜΙΔΑ κάνει λόγο για έναν “απηνή διωγμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης” και ζητά να γίνουν αλλαγές στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Όπως αναφέρει ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Στράτος Παραδιάς, ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια για τη βραχυχρόνια μίσθωση, τουλάχιστον όσον αφορά τους ιδιώτες είναι το γεγονός ότι η προϋπόθεση το ακίνητο να έχει χαρακτηριστεί τυπικά ως κύρια χρήση κατοικίας είναι περιοριστικός.
Όπως εξηγεί, αυτό σημαίνει ότι η κατοικία πρέπει να έχει εξ αρχής συνυπολογιστεί στο συντελεστή δόμησης του κτιρίου ή να έχει νομιμοποιηθεί η χρήση του χώρου βάσει των διατάξεων του ν.4495/2017, δηλαδή έως τον Ιούλιο του 2011. Το γεγονός αυτό σύμφωνα πάντοτε με τον κ. Παραδιά δημιουργεί έναν κενό χρόνο 13 ετών έως σήμερα και αυτό που θα ζητήσει η ΠΟΜΙΔΑ είναι το μέτρο αυτό να εφαρμοστεί με τελική ημερομηνία έως και την ημέρα που θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, δηλαδή εντός του 2025.
“Μπορεί για παράδειγμα κάποιος να αγόρασε στα χρόνια της κρίσης ένα υπόγειο ή μία αποθήκη και με αρκετά χρήματα να την έχει κάνει κατοικήσιμη. Γιατί αυτό το ακίνητο που υπάρχει σε πλατφόρμες όπως το Airbnb και φορολογείται ήδη ως βραχυχρόνια μίσθωση από το ελληνικό κράτος να μη συνεχίσει να νοικιάζεται με αυτό τον τρόπο;”
Ωστόσο, πηγές με αρκετή εμπειρία από τον κλάδο της πολεοδομίας και πιο συγκεκριμένα οι πολιτικοί μηχανικοί αμφιβάλλουν για το εάν θα περάσει αυτή η αλλαγή καθώς με αυτό τον τρόπο νομιμοποιούνται αυθαίρετες χρήσεις ακινήτων και δη των αποθηκών και των υπογείων. Τονίζουν, δε, πως η νομιμοποίηση των χώρων αυτών θα πρέπει να ισχύει τόσο για τη βραχυχρόνια όσο και για τη μακροχρόνια μίσθωση.
Διαφορετικά θα έχουμε ακίνητα δύο ταχυτήτων. Αυτός είναι και ο λόγος που όλα τα ακίνητα θα πρέπει να υπαχθούν στις διατάξεις του Ν.4495/17, με αποδεδειγμένη την αλλαγή χρήσης τους πριν τις 06/07/11 ή έχοντας τις προϋποθέσεις για των εκ των υστέρων αλλαγή χρήσης τους σε κατοικία, με άδεια νομιμοποίησης ή άδεια αλλαγής χρήσης ύπαρξης, δεδομένου ότι θα υπάρχει υπόλοιπο συντελεστή δόμησης σύμφωνα με τους όρους δόμησης της περιοχής.
Όσον αφορά το θέμα των ελέγχων, ο κ. Παραδιάς προσπερνώντας το ζήτημα που εγείρεται σχετικά με το άσυλο της κατοικίας και την απαραίτητη παρουσία του ιδιοκτήτη ή δικαστικού πληρεξουσίου (σ.σ. αναφέρεται σε αρκετά σχόλια της διαβούλευσης, σχολιάζει πως πάμε ένα βήμα πίσω.
“Ο κ. Πιτσιλής έχει κάνει μία αρκετά επιτυχημένη προσπάθεια για να αποσπάσει από τον εφοριακό τη δυνατότητα να βρίσκεται τετ α τετ με τον ελεγχόμενο και το νέο νομοσχέδιο πάει να τα τινάξει όλα στον αέρα”, δηλώνει.
Και συνεχίζει: “Η τήρηση των προϋποθέσεων θα πρέπει να γίνεται μέσω ελέγχων από τις υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιοκτητών και των μηχανικών τους, όπως ακριβώς συμβαίνει σε όλες τις αλλαγές ανάλογες πολεοδομικού χαρακτήρα διαδικασίες”.
Δε διστάζει, μάλιστα, να αναφέρει ότι οι ιδιοκτήτες αντιμέτωποι με την επιβολή τσουχτερών προστίμων ίσως να γίνουν στόχοι από επιτήδειους ή και να προσπαθήσουν να δωροδοκήσουν τα μικτά κλιμάκια.
Τέλος για όλες τις νέες προδιαγραφές, όπως δηλώνει ο κ. Παραδιάς, θα χρειαστεί κάθε ιδιοκτήτης να αναλάβει ένα διόλου ευκαταφρόνητο οικονομικό κόστος, γεγονός και το οποίο μαζί τα πρόσφατα νέα και αλλεπάλληλα φορολογικά μέτρα σε βάρος των βραχυχρόνιων μισθώσεων, δημιουργεί τόσο ασφυκτικές οικονομικές συνθήκες στους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων, όσο και αναγκαστική αύξηση των τιμών διανυκτέρευσης.
Προκειμένου, επομένως, το ελληνικό τουριστικό προϊόν να παραμείνει ανταγωνιστικό και να μην εκτοξευθούν οι τιμές των ξενοδοχείων λόγω της έλλειψης ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, η ΠΟΜΙΔΑ ζητά το οικονομικό κόστος όλων αυτών των νέων προδιαγραφών, όπως και οι λοιπές λειτουργικές δαπάνες τους, να αφαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα των ιδιοκτητών των καταλυμάτων.
thetoc