Σε αλλαγές στη διάταξη, που προβλέπει φορολογικά κίνητρα για τη “μετάβαση” ακινήτων που τελούν σε καθεστώς βραχυχρόνιας μίσθωσης, σε αστική, προχωρά το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εν όψει της εκκίνησης της συζήτησης, σήμερα, του φορολογικού νομοσχεδίου στη Βουλή.
Πιο συγκεκριμένα, όπως είχε, προϊδεάσει η πολιτική ηγεσία σε δημόσιες αναφορές της το προηγούμενο διάστημα, μετά και τις σχετικές παρατηρήσεις φορέων, όπως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων, “χαλαρώνουν” οι προϋποθέσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που θα μετατρέψουν τις βραχυχρόνιες, σε μακροχρόνιες μισθώσεις. Προφανής είναι ο στόχος της κίνησης και δεν είναι άλλος από την αύξηση του αριθμού των δικαιούχων και την ενίσχυση της προσφοράς κατοικιών για ενοικίαση.
Έτσι, μειώνεται το χρονικό διάστημα που απαιτείται για να “περάσει” ένα ακίνητο από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια και να κερδίσει την τριετή φοροαπαλλαγή. Ετσι, στην τελική διατύπωση στο φορολογικό νομοσχέδιο, αναφέρεται ότι το απαιτούμενο χρονικό διάστημα για να μετατραπεί μία βραχυχρόνια σε μακροχρόνια μίσθωση και να κερδίσει φοροαπαλλαγή μειώνεται στον ένα χρόνο.
Υπενθυμίζεται ότι η αρχική διάταξη προέβλεπε ότι το ακίνητο θα έπρεπε να βρίσκεται για τρία χρόνια σε διαδικασία βραχυχρόνιας μίσθωσης ώστε στη συνέχεια, εφόσον περνούσε σε διαδικασία αστικής μίσθωσης, να διασφαλίζει απαλλαγή του φόρου για το εισόδημα από τα ενοίκια για μία τριετία.
Τι δεν αλλάζει;
Πάντως, δεν προβλέπονται αλλαγές στο χρονικό κριτήριο για τα άλλα ακίνητα τα οποία κερδίζουν φοροαπαλλαγή, εφόσον περάσουν σε μακροχρόνια μίσθωση. Ο λόγος για τα κλειστά ακίνητα, που θα πρέπει να παραμένουν για τρία χρόνια εκτός αγοράς και στη συνέχεια να μπουν σε διαδικασία ενοικιαστηρίου, για να μηδενιστεί ο φόρος.
Επισημαίνεται ότι οι άλλες προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή είναι:
-το εμβαδόν των κατοικιών να μην ξεπερνά τα 120 τ.μ.,
– να ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα και τα συμβόλαιο μίσθωσης,
-να έχουν τουλάχιστον τριετή διάρκεια
– και να συναφθούν μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025.
Αν, πάντως, εντός της τριετίας το ακίνητο αδειάσει, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το φορολογικό έτος που αυτό μένει κενό, ενώ εάν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή παύει να ισχύει από το πρώτο έτος της μίσθωσης.
Επίσης, οι ιδιοκτήτες ή οι ιδιοκτητριες που επιθυμούν να εντάξουν τα ακίνητά τους στην αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων, θα πρέπει να βιαστούν, καθώς η προθεσμία για την καταχώρησή τους στο Μητρώο ΑΑΔΕ και την απόκτηση Αριθμού Μητρώου Ακινήτου λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Ειδικά όσοι και όσες έχουν ακίνητα σε περιοχές όπως το Κουκάκι, τα Εξάρχεια, το Παγκράτι και τα Πετράλωνα, έχουν πολύ περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή τους, καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2025, δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή ακινήτων στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής για τουλάχιστον έναν χρόνο.
Αναλυτικά, από την 1η Ιανουαρίου 2025 έως την 31η Δεκεμβρίου 2025 δεν επιτρέπεται η εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής για ακίνητα που βρίσκονται στο 1ο, 2ο και 3ο Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων. Ειδικότερα στη λίστα με τις περιοχές της Αθήνας που δεν θα εκδίδεται Αριθμός Μητρώου Ακινήτων (ΑΜΑ) από τον Ιανουάριο του 2025 και τουλάχιστον για ένα χρόνο περιλαμβάνονται:
– Το 1ο δημοτικό διαμέρισμα: Πλάκα, Κολωνάκι, Κουκάκι, Σύνταγμα – Ομόνοια – Μοναστηράκι, Εξάρχεια, Ιλίσια, Νεάπολη.
– Το 2ο δημοτικό διαμέρισμα: Μετς, Νέος Κόσμος, Αγιος Αρτέμιος, Παγκράτι.
– Το 3ο δημοτικό διαμέρισμα: Βοτανικός, Μεταξουργείο, Γκάζι, Πετράλωνα, Ρουφ.
Πάντως με κοινή απόφαση Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού οι περιορισμοί δύναται να παρατείνονται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2026.
Τέλος Ανθεκτικότητας
Παράλληλα,παρά την πληθώρα αντιδράσεων το Υπουργείο Οικονομικών δεν θα προχωρήσει αλλαγές στο ύψος του τέλους ανθεκτικότητας. Κατά συνέπεια από το 2025 το τέλος ανθεκτικότητας για τα ακίνητα τύπου Airbnb αυξάνεται σε 8 ευρώ από 1,50 ευρώ την ημέρα για το διάστημα Απριλίου – Οκτωβρίου και σε 2 ευρώ από 0,50 ευρώ την ημέρα για το διάστημα Νοεμβρίου – Μαρτίου.
Η εικόνα για τα Airbnb
Να σημειωθεί ότι με βάση το Στατιστικό Δελτίο του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ για το Νοέμβριο, τον Οκτώβριο του 2024, παρατηρήθηκε μικρή μείωση των καταλυμάτων όπως και τον Σεπτέμβριο, με τον αριθμό των καταλυμάτων να ανέρχεται στις 225 χιλ., παραμένοντας όμως υψηλότερος κατά +25 χιλ. σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, όταν τα καταλύματα ανέρχονταν σε 200 χιλ.
Ως προς τον αριθμό των κλινών ομοίως, η μείωση συνεχίστηκε με τον αριθμό των κλινών να ανέρχεται στις 992 χιλ., παραμένοντας υψηλότερος κατά +105 χιλ. σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2023, όταν ο αριθμός είχε διαμορφωθεί στις 887 χιλ. κλίνες.
Αλλαγές στο νομοσχέδιο
Παράλληλα,στο νομοσχέδιο υπάρχουν και μια σειρά από αλλαγές οπως να δικαιούνται και οι διανομείς που συνδέονται με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργων μέσω ψηφιακών πλατφορμών την απαλλαγή από το φόρο εισοδήματος για φιλοδωρήματα έως 300 ευρώ ενώ «στρογγυλεύουν» τα πρόστιμα για τους φορείς του Δημοσίου που δεν στέλνουν εγκαίρως ή είναι ανακριβή τα στοιχεία που αποστέλλουν στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων.
Ακόμα προβλέπονται οι ακόλουθες αλλαγές:
- Για την απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων συμβολαίου υγείας ανηλίκων έγιναν δεκτές οι παρατηρήσεις της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών και συγκεκριμένα:
α) αποσαφηνίστηκε η φράση «κλάδος υγείας» σε ποιους ακριβώς κλάδους αφορά ώστε να υπάρχει συγκεκριμένη παραπομπή σε κλάδους που περιλαμβάνουν ασφάλιστρα υγείας,
β) διορθώθηκε η πρόβλεψη στα ομαδικά ή οικογενειακά ασφάλιστρα περί αναλογικής μείωσης του φόρου και προβλέφθηκε ότι δεν καταβάλλεται φόρος για τα καλυπτόμενα μέλη που εμπίπτουν στην παρούσα ρύθμιση
- Για την ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών» έγινε δεκτή η πρόταση της ένωσης ασφαλιστικών εταιρειών περί απαλοιφής της πρόβλεψης της μη ασφάλισης των οχημάτων σε περίπτωση ακινησίας, καθώς και στην περίπτωση αυτή υφίσταται ο κίνδυνος καταστροφής τους από φυσικά φαινόμενα
- Για τη «Φορολόγηση Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών Κλειστού Τύπου», μετά από πρόταση των φορέων, προβλέφθηκε το δικαίωμα επιλογής ως προς τους κανόνες φορολόγησης του ΑΚΕΣ, ήτοι εάν θα φορολογείται το ίδιο το ΑΚΕΣ ή οι μεριδιούχοι αυτού(όπως σήμερα ισχύει). Συγκεκριμένα, με την προτεινόμενη τροποποίηση:
α) Δίνεται δυνατότητα επιλογής τρόπου φορολόγησης για τα ΑΚΕΣ που συστήνονται από την 1.1.2025 και μετά.
β) Η επιλογή τρόπου φορολόγησης γίνεται με δεσμευτική και ανέκκλητη δήλωση που υποβάλλεται κατά τη σύσταση και έναρξη λειτουργίας του ΑΚΕΣ.
γ) Με την πρώτη εναλλακτική επιλογή φορολόγησης εφαρμόζεται φορολόγηση των μεριδιούχων (όχι του ΑΚΕΣ) για κάθε μορφής εισόδημα που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στο Αμοιβαίο. Θεωρούνται δηλ. οι μεριδιούχοι, κατά το μέτρο συμμετοχής του καθενός, εξ’ αδιαιρέτου συγκύριοι, κοινωνοί και συνδικαιούχοι των περιουσιακών στοιχείων που απαρτίζουν το ΑΚΕΣ. Η προσέγγιση αυτή ισχύει και σήμερα.
δ) Με τη δεύτερη εναλλακτική επιλογή φορολόγησης, η φορολογική υποχρέωση μεταπίπτει από τους μεριδιούχους στο ίδιο το ΑΚΕΣ. Στην προκείμενη περίπτωση το ΑΚΕΣ θα φορολογείται αυτοτελώς, σε ετήσια βάση, με συντελεστή επί της μεταβολής της αξίας των επενδύσεων του μεταξύ αρχικής κτήσης και αποτίμησης κατά την 31 Δεκεμβρίου κάθε φορολογικού έτους. Ο συντελεστής προσδιορίζεται ως ποσοστό του επιτοκίου αναφοράς της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
- Σχετικά με τις Υποχρεώσεις υποβολής στοιχείων εκ μέρους του Δημοσίου τομέα για την προσυμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων» επέρχονται οι εξής αλλαγές:
α) Εξειδικεύονται περαιτέρω οι φορείς του δημοσίου τομέα που πρέπει να εγγραφούν στο Μητρώο και τα ευθυνόμενα πρόσωπα αυτών
β) Προβλέφθηκε η δυνατότητα αλλαγής των ευθυνόμενων προσώπων μέχρι την καταληκτική ημερομηνία αποστολής των στοιχείων
γ) προβλέφθηκε ανώτατο όριο για τα επιπλέον 50 ευρώ ανά μέρα καθυστέρησης, το διπλάσιο του αρχικού προστίμου
δ) προβλέφθηκε η δυνατότητα μη επιβολής προστίμου σε περιπτώσεις αποστολής μικρού αριθμού ή ποσοστού εσφαλμένων στοιχείων.
news247