Βίντεο: Τα δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή
Βρέθηκαν τα μαύρα κουτιά – Οι πρώτες εκτιμήσεις
Σύμφωνα με την βραζιλιάνικη πολεμική αεροπορία, η πτήση «εκτυλισσόταν ομαλά ως τις 13:20» (τοπική ώρα· 19:20 ώρα Ελλάδας). Όμως, ένα λεπτό αργότερα, το αεροσκάφος έπαψε «να απαντά στις κλήσεις» του πύργου ελέγχου και το πλήρωμα «δεν δήλωσε πως βρισκόταν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ούτε πως αντιμετώπισε δυσμενείς μετεωρολογικές συνθήκες».
«Η απώλεια της επαφής με τα ραντάρ διαπιστώθηκε στις 13:22», πρόσθεσε η πολεμική αεροπορία.
Το αεροσκάφος ήταν τύπου ATR72-500. Η κατασκευάστριά του, θυγατρική της Airbus και της ιταλικής Leonardo, τόνισε σε ανακοίνωσή της ότι ειδικοί της θα υποστηρίξουν «την έρευνα που διενεργείται».
Τα λεγόμενα μαύρα κουτιά εντοπίστηκαν κι αναμένεται να αναλυθούν.
Οι πρώτες εκτιμήσεις δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να είχε σχηματιστεί πάγος καθώς υπήρχαν προειδοποιήσεις για ιδιαίτερα ψυχρό μέτωπο στη διαδρομή που θα ακολουθούσε το αεροσκάφος ή κάποια μηχανική βλάβη. Επισημαίνουν ότι είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα πάντως οι καιρικές συνθήκες, η κατάσταση των κινητήρων και το σύστημα ελέγχου του αεροσκάφους είναι τα τρία σημεία που θα εξεταστούν ενδελεχώς.
Μια αναφορά από το μετεωρολογικό κέντρο του βραζιλιάνικου τηλεοπτικού δικτύου Globo ανέφερε ότι «επιβεβαίωσε την πιθανότητα σχηματισμού πάγου στην περιοχή» και τα τοπικά μέσα ανέφεραν ειδικούς που αναφέρουν τον παγετό ως πιθανή αιτία για τη συντριβή. Ωστόσο, ο Βραζιλιάνος ειδικός σε θέματα αεροπορίας Lito Sousa προειδοποίησε ότι οι μετεωρολογικές συνθήκες από μόνες τους μπορεί να μην είναι αρκετές για να εξηγήσουν γιατί το αεροπλάνο έπεσε με τον τρόπο που έπεσε την Παρασκευή.
«Η ανάλυση ενός αεροπορικού δυστυχήματος μόνο με εικόνες μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα σχετικά με τα αίτια», είπε ο Σόζα στο AP τηλεφωνικά. «Αλλά μπορούμε να δούμε ένα αεροπλάνο με απώλεια στήριξης, χωρίς οριζόντια ταχύτητα. Σε αυτήν την κατάσταση επίπεδης περιστροφής, δεν υπάρχει τρόπος να ανακτήσετε τον έλεγχο του αεροπλάνου.»
Ο Marcelo Moura, διευθυντής επιχειρήσεων της Voepass, δήλωσε στους δημοσιογράφους την Παρασκευή το βράδυ ότι, ενώ υπήρχαν προβλέψεις για πάγο, ήταν σε αποδεκτά επίπεδα για το αεροσκάφος. Ομοίως, ο αντισυνταγματάρχης Carlos Henrique Baldi του κέντρου έρευνας και πρόληψης αεροπορικών ατυχημάτων της βραζιλιάνικης αεροπορίας, δήλωσε στους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου αργά το απόγευμα ότι ήταν ακόμη πολύ νωρίς για να επιβεβαιωθεί εάν ο πάγος προκάλεσε τη συντριβή.
Το ATR 72 χρησιμοποιείται γενικά σε μικρότερες πτήσεις. Τα αεροπλάνα κατασκευάζονται από μια κοινοπραξία της Airbus στη Γαλλία και της ιταλικής Leonardo SpA Συντριβές με διάφορα μοντέλα του ATR 72 είχαν ως αποτέλεσμα 470 θανάτους από τη δεκαετία του 1990, σύμφωνα με μια βάση δεδομένων του Δικτύου Ασφάλειας Αεροπορίας .
108 αεροπορικά ατυχήματα στη Βραζιλία σε ένα χρόνο
Σύμφωνα με δεδομένα της CENIPA, χωρίς να υπολογίζεται το χθεσινό δυστύχημα, από την αρχή της χρονιάς στη Βραζιλία είχαν καταγραφεί 108 αεροπορικά ατυχήματα και δυστυχήματα με συνολικά 49 νεκρούς.
Τα τελευταία δέκα χρόνια, χάθηκαν 746 ανθρώπινες ζωές σε 1.665 ατυχήματα και δυστυχήματα στη λατινοαμερικάνικη χώρα γιγαντιαίων διαστάσεων.
Το 2007, Airbus A320 του βραζιλιάνικου αερομεταφορέα TAM βγήκε από τον διάδρομο μετά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Κονγκόνιας του Σαν Πάουλου κι έπεσε πάνω σε αποθήκη φορτίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 187 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος και άλλοι 12 άνθρωποι στο έδαφος.
Και, δυο χρόνια αργότερα, Airbus A330-230 της Air France, το οποίο εκτελούσε δρομολόγιο από το Ρίο ντε Ζανέιρο προς το Παρίσι, εξαφανίστηκε πάνω από τον Ατλαντικό με 228 επιβαίνοντες, σε περιοχή όπου ήταν γνωστό πως καταγράφονται αναταράξεις.