Διακοπές για λίγους αποτελούν οι νησιωτικοί προορισμοί με τις τιμές στα ακτοπλοϊκά να έχουν πάρει «φωτιά» από την αρχή της καλοκαιρινής σεζόν, τα ελληνικά νοικοκυριά να κόβουν δαπάνες από παντού, την κυβέρνηση να παρακολουθεί αμέτοχη και στο δημόσιο διάλογο να ακούγονται προτάσεις για… διακοπές στο βουνό.
Έστω και την ύστατη στιγμή τα κόμματα της αντιπολίτευσης πιέζουν για παρέμβαση του Μαξίμου αλλά οι προτάσεις δεν εισακούονται με το υπουργείο Ναυτιλίας να επιμένει πως η λύση βρίσκεται στην… «ελεύθερη αγορά».
«Αισχροκέρδεια των ακτοπλοϊκών»
«Την αισχροκέρδεια των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα τη δει ο υπουργός Ναυτιλίας κ. Στυλιανίδης… από Σεπτέμβρη, όπως δήλωσε. Στο μεταξύ, η κυρία Βούλτεψη έχει λύση για τις διακοπές των κοινών θνητών: Ας μην πάνε στα νησιά, ας πάνε στα χωριά τους», αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Κασσελάκης, σε ανάρτησή του στο Χ.
«Πραγματικά ντροπή»
Στο ζήτημα των ακριβών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης.
«Αυτό που συμβαίνει με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι πραγματικά ντροπή. Οι μισοί Έλληνες δεν θα κάνουν φέτος διακοπές και η κυβέρνηση κρύβεται πίσω από την ελεύθερη αγορά’», σημειώνει σε ανάρτησή του.
Ακόμη, έκανε αναφορά στην απάντηση του υπουργείου Ναυτιλίας σε σχετική ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ όπου το αρμόδιο υπουργείο σημειώνει ότι «μέχρι την 15η Σεπτεμβρίου 2024 ανώτατες επιτρεπόμενες τιμές έχουν εφαρμογή μόνο στα δρομολόγια στις επιδοτούμενες γραμμές».
Για τα υπόλοιπα δρομολόγια, οι βουλευτές του κόμματος της Χαριλάου Τρικούπη ενημερώθηκαν ότι «δεν τηρούνται αρχεία ποσοστιαίας μεταβολής των τιμών των ναύλων, καθώς ο πλοιοκτήτης είναι ελεύθερος να εφαρμόζει την τιμολογιακή πολιτική που επιθυμεί».
«Παρατεταμένη ακρίβεια»
«Η παρατεταμένη ακρίβεια, οι υπέρογκοι λογαριασμοί ρεύματος και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ‘φωτιά’, είναι η άλλη όψη των τεράστιων κερδών των διαφόρων ομίλων και της προκλητικής κυβερνητικής πολιτικής στήριξής τους», σχολιάζει το ΚΚΕ.
Και τονίζει χαρακτηριστικά πως «το ίδιο προκλητικά είναι και τα όποια κυβερνητικά μέτρα, που κατά καιρούς ανακοινώνονται ή… αναμένονται από Σεπτέμβρη, όπως και οι προτάσεις των άλλων κομμάτων, γιατί δεν αμφισβητούν ούτε τα κέρδη ούτε φυσικά τα ασφυκτικά πλαίσια της δημοσιονομικής σταθερότητας».
Δεν πέφτουν οι τιμές
Όπως έγραφαν «ΤΑ ΝΕΑ» η ακτοπλοϊκή αγορά απελευθερώθηκε με υπουργική απόφαση τον Μάιο του 2006, αρχικά στις γραμμές που ξεκινούσαν από τον Πειραιά και μέχρι τον Αύγουστο του ιδίου έτους με ανάλογες υπουργικές αποφάσεις το καθεστώς επεκτάθηκε και στα υπόλοιπα λιμάνια και γραμμές.
Πότε απελευθερώνεται μία ακτοπλοϊκή γραμμή
Ωστόσο όλες οι υπουργικές αποφάσεις στηρίζονται στην αρχική παραδοχή ότι μία ακτοπλοϊκή γραμμή απελευθερώνεται εφόσον κατά έτος έχει εξυπηρετήσει 300.000 επιβάτες τουλάχιστον ή 150.000 επιβάτες εάν στην εν λόγω γραμμή δραστηριοποιούνται τουλάχιστον δύο εταιρείες.
Αυτό το θεσμικό πλαίσιο εξετάζεται κάθε χρόνο με τον εκάστοτε υπουργό Ναυτιλίας να εκδίδει σχετική υπουργική απόφαση που αναφέρει και τις γραμμές που δεν απελευθερώνονται και ισχύει το κρατικό ναυλολόγιο. Επίσης ανακοινώνονται και οι γραμμές δημόσιας υπηρεσίας.
Καλό… χειμώνα
Φέτος, το αρμόδιο υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι η κυβέρνηση μπορεί να επιβάλλει ανώτατη τιμή στα εισιτήρια μόνο στις επιδοτούμενες από το κράτος άγονες γραμμές και στις ενδονησιωτικές συνδέσεις τον χειμώνα και ότι για τις απελευθερωμένες γραμμές, οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα με βάση τις αρχές του ανταγωνισμού αποκλείοντας επί της ουσίας κάποιου είδους παρέμβαση για τις μετακινήσεις σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, εντόπισε (ΣΚΑΪ) πρόβλημα στα ενδονησιακά δρομολόγια στα ταχύπλοα.
«Υπάρχουν τρεις μεγάλες εταιρείες που διαχειρίζονται το 50% των πλοίων, καθώς μεταφέρουν πάνω από το 63% των επιβατών και πάνω από το 70% των οχημάτων», είπε ο κ. Γκίκας.
Παράλληλα, έκανε ειδική μνεία στο «Παρατηρητήριο Ναύλων», το οποίο βρίσκεται σε πιλοτική λειτουργία και θα βρίσκεται σε λίγα 24ωρα στον «αέρα», ενώ τόνισε ότι υπάρχουν εκπτωτικά πακέτα και γίνονται διαρκείς έλεγχοι, με κάθε πλοιοκτήτη να είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει εντός 72 ωρών το Παρατηρητήριο σε περίπτωση αύξησης τιμών.
Ο Στέφανος Γκίκας επιβεβαίωσε ότι υπάρχει διαπραγμάτευση με το υπουργείο Οικονομικών για ενδεχόμενη μείωση του ΦΠΑ για τα εισιτήρια των ιδιωτικών αυτοκινήτων στα πλοία αλλά δεν ανέφερε πότε με τις καλοκαιρινές αποδράσεις για πολλούς από τους Έλληνες να ολοκληρώνονται τις επόμενες εβδομάδες.