14.3 C
Rhodes
Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, 2024

Γιώργος Χατζημάρκος στην POLITICAL: “Η εποχή απαιτεί να αγνοήσουμε κάθε έννοια πολιτικού κόστους και να προχωρήσουμε μπροστά”

Περισσότερα άρθρα

spot_img

Συνέντευξη του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου στη δημοσιογράφο Ηλέκτρα Βισκαδουράκη – 

Τα νησιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου υλοποιούν ενδιαφέρουσες καινοτομίες και καθίστανται παγκόσμια παραδείγματα για την χρήση ενέργειας, ενεργειακή αυτονομία, τα μηδενικά υπολείμματα από την διαχείριση απορριμμάτων. Ποια είναι η συνδρομή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σε αυτή την κατεύθυνση; Μπορείτε να μας δώσετε παραδείγματα;

Πράγματι κυρία Βισκαδουράκη, τα τελευταία χρόνια, μέσα από μια σειρά καινοτόμων δράσεων και πρωτοβουλιών, τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου κατόρθωσαν να βρεθούν στην παγκόσμια πρωτοπορία, όσον αφορά το στοίχημα της βιωσιμότητας, ένα οικουμενικό στοίχημα, για το οποίο, τα νησιά μας ανοίγουν δρόμους. Για μας στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η βιωσιμότητα είναι ο μόνος δρόμος που υπάρχει.  Θέλαμε να τα μετατρέψουμε σε εργαστήρια όπου θα δοκιμαστούν νέες τεχνολογίες, να δημιουργήσουμε ένα μεγάλο hub αειφορίας και  βήμα-βήμα  κατακτάμε τον στόχο. Είναι πολύ τιμητικό, δράσεις των νησιών μας να ενδιαφέρεται να υιοθετήσει και να εφαρμόσει το Abu Dhabi. Είναι εξαιρετικό γεγονός το Νότιο Αιγαίο να συμμετέχει στην παγκόσμια διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα, στο Ντουμπάι, για να παρουσιάσει συγκεκριμένες δράσεις και αποτελέσματα και όχι ευχολόγια. Είναι επίσης πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τα νησιά μας τίναξαν πια από πάνω τους τον μειωτικό χαρακτηρισμό της «άγονης γραμμής» και έγιναν νησιά «πρώτης γραμμής». Υπάρχουν έργα αειφορίας στα νησιά μας, για τα οποία, αν μιλούσες για αυτά πριν μερικά χρόνια θα σου έλεγαν ότι αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα. Σε νησιά που κανείς δεν το περίμενε ότι θα μπορούσαν να βγουν μπροστά, αυτό έγινε. Και πέτυχε!

Η Τήλος «διδάσκει» εντός και εκτός συνόρων ένα νέο υπόδειγμα ολοκληρωμένης διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Το πιλοτικό πρόγραμμα “Just go zero” που υλοποιείται με τη συνεργασία του Δήμου Τήλου, της εταιρείας – χορηγού POLYGREEN και του ΦοΔΣΑ Ν. Αιγαίου (δηλαδή του Περιφερειακού Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) έχει καταφέρει σήμερα να κλείσει τον ΧΥΤΑ του νησιού, να εξαφανίσει τους κάδους απορριμμάτων απο όλο το νησί και επί ενάμιση χρόνο να μην έχει θάψει ούτε ένα κιλό σκουπίδια, έχοντας πετύχει 87% ανακύκλωση και 13% κομποστοποίηση. Το Πρόγραμμα αυτό, μετά την πιλοτική του εφαρμογή, περνά τώρα εξ ολοκλήρου στην διαχείριση του ΦοΔΣΑ Ν. Αιγαίου.

Στην Αστυπάλαια λειτουργεί η πρώτη στην Ελλάδα υπηρεσία “e-mobility on demand”, όπου κάτοικοι και επισκέπτες, μέσα από μία εύχρηστη εφαρμογή καλούν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με οδηγό που τους οδηγεί στον προορισμό τους. Το Astybus, όπως λέγεται, λειτουργεί στο νησί η «Κ2» Α.Ε., ο Αναπτυξιακός Οργανισμός της Περιφέρειάς μας. Στην Χάλκη, εγκαινιάσαμε σε πανελλαδικό επίπεδο το φιλόδοξο πρόγραμμα “GR-eco Islands”. Με την ενεργειακή κρίση να πλήττει την παγκόσμια κοινότητα, οι κάτοικοι της Χάλκης, του νησιού με Μηδενικό Ανθρακικό Αποτύπωμα, είναι απο τους λίγους κατοίκους του πλανήτη που βλέπουν μηδενικούς ή και αρνητικούς ακόμα λογαριασμούς ρεύματος (!) μέσω της ενεργειακής κοινότητας, στην οποία τους δόθηκε η δυνατότητα να συμμετάσχουν.

Το νέο Κέντρο Καινοτομίας “Aegean Neorion Innovation Center – ANIC” άνοιξε τις πόρτες του στη Σύρο. Οι ιδρυτές του, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ONEX Neorion Shipyards, με τη Cisco και την COSMOTE ως βασικοί τεχνολογικοί πάροχοι και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ως Ακαδημαϊκός συνεργάτης, προβαίνουν στην από κοινού ανάληψη πρωτοβουλιών και υλοποίηση δράσεων σε πέντε πυλώνες, Κοινωνία – Τεχνολογία – Εκπαίδευση – Υγεία – Περιβάλλον, στοχεύοντας στην ανθρώπινη ανάπτυξη, τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και ποιότητας ζωής.

Τελευταία αναφέρω τη Ρόδο που όπως σε προηγούμενες δεκαετίες αποτέλεσε το πρότυπο για την ανάπτυξη και το «θαύμα» του ελληνικού τουρισμού, δεν μπορεί παρά να γίνεται και πάλι το πρότυπο για ένα νέο «θαύμα», που ονομάζεται «πρώτος ολιτιστικά βιώσιμος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως». Η συνεργασία όλων των φορέων της Ρόδου και της αλυσίδας του Τουρισμού με έναν ηγέτη της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, όπως ο Όμιλος TUI, το project “The Rhodes Co-Lab. Sustainable Destination” αποτελεί την πρώτη ολιστική προσέγγιση για ένα μέλλον του τουρισμού  βιώσιμο και ελπιδοφόρο και αποδεικνύει ότι η βιωσιμότητα δεν είναι ουτοπία. Είναι ένα ρεαλιστικό σχέδιο 5ετούς διάρκειας και μια πρόσκληση για συμμετοχή και δράση, που πρώτη η Ρόδος έχει αρχίσει ήδη να εφαρμόζει, για να ακολουθήσουν όλοι οι άλλοι τουριστικοί προορισμοί.

Ζούμε την εποχή της ενεργειακής κρίσης. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ηλεκτρική διασύνδεση το νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα;

 Αν δεν αλλάξει το ενεργειακό μείγμα των νησιών μας, προφανώς δεν μπορούμε να μιλάμε για πράσινη μετάβαση. Πριν λίγες μέρες, υποδεχτήκαμε στη Ρόδο τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη και η ευχάριστη είδηση που μας έδωσε είναι ότι τον Σεπτέμβριο δημοπρατείται το μεγάλο έργο της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης της Δωδεκανήσου , στις Κυκλάδες το αντίστοιχο έργο είναι εξαιρετικά προχωρημένο, με καλώδιο μέσω της Κορίνθου όπου είναι ήδη έτοιμο το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης. Αυτό το έργο, ύψους 2 δις ευρώ, το μεγαλύτερο στην ιστορία των νησιών, είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον τους και είναι μεγάλη η ικανοποίηση μας από το γεγονός ότι επιτέλους δρομολογείται. Ένα τεράστιο έργο με καθοριστικές θετικές συνέπειες στο περιβάλλον, στην οικονομία και στην κοινωνία των νησιών, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028.  Είναι ενεργειακή ασφάλεια, είναι ενεργειακή θωράκιση, είναι προστασία του περιβάλλοντος, είναι το έργο που θα δώσει τέλος στην καύση ορυκτών καυσίμων στα νησιά μας, που θα δώσει σε όλες τις επιχειρήσεις και όλους τους ιδιώτες την δυνατότητα να ηλεκτροδοτηθούν μέσω Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας,  χωρίς περιορισμούς χωρητικότητας. Παράλληλα, μεταβατικά θα προκηρυχθεί ένα υβριδικό σύστημα για τη Ρόδο,  που θα περιλαμβάνει παραγωγή ενέργειας ΑΠΕ και μπαταρία αποθήκευσης,  με στόχο μέχρι το 2030, οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού να καλύπτονται κατά 40%  από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Όπως είπε και ο ίδιος ο Υπουργός,  όταν ολοκληρωθεί η διασύνδεση, τότε θα μιλάμε για μια καινούργια πραγματικότητα για τα νησιά μας.

Σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η διαχείριση απορριμμάτων στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου από τη στιγμή που λειτουργεί ο Ενιαίος Φορέας Διαχείρισης Αποβλήτων; Ποια έργα έχουν προχωρήσει; Ποια έργα εκκρεμούν να προχωρήσουν; Και τι συμβαίνει με την περιβαλλοντική αποκατάσταση των χώρων ανεξέλεγκτης ταφής απορριμμάτων;

Κάθε εποχή έχει τις προκλήσεις της και η σημερινή έχει σε υψηλή προτεραιότητα το Περιβάλλον και την Ποιότητα Ζωής. Αυτές τις προκλήσεις, αντιμετωπίζουμε στον ΦΟΔΣΑ Νοτίου Αιγαίου ως ευκαιρία για δράση, ανάληψη πρωτοβουλιών, αλλαγή πορείας.

Τα τελευταία τρία χρόνια, από την ίδρυσή του ως σήμερα, ο Φορέας έτρεξε περισσότερα από 14 μεγάλα έργα και έφερε στα νησιά περισσότερα από 255 εκατ. ευρώ, διαμορφώνοντας ένα εντελώς νέο περιβάλλον όσον αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων, μεγάλη και διαχρονική πληγή για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.  Στον ΦΟΔΣΑ σχεδιάζουμε και υλοποιούμαι επενδύσεις σε νέες και υπάρχουσες υποδομές, όπως μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων και ανακύκλωσης (σε Ρόδο, Θήρα, Κω-Κάλυμνο, Νάξο, Σύρο), Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων (Τήνο, Λέρο, Κάρπαθο, Λέρο, Άνδρο, Πάρο), καθώς και νέους χώρους υγειονομικής ταφής (Τήνο, Άνδρο, Λέρο, Μήλο) ή υφιστάμενοι (Κάρπαθο, Πάρο) που επεκτείνονται και βελτιώνονται για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες.

Επιπλέον, έχουν σχεδιαστεί και θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγαλύτερη κλίμακα, τα οποία περιλαμβάνουν τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τη σημασία της ανακύκλωσης και της σωστής διαχείρισης των αποβλήτων.

Ο ΦοΔΣΑ έχει επίσης υιοθετήσει νέες τεχνολογίες και πρακτικές για τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων, που, πέραν του περιβαλλοντικού θετικού πρόσημου, θα συμβάλουν στη μείωση του όγκου των απορριμμάτων που καταλήγουν στους ΧΥΤΑ, μειώνοντας έτσι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της περιοχής.

Όσο για την περιβαλλοντική αποκατάσταση υφιστάμενων χώρων ανεξέλεγκτης ταφής απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), η υποστήριξη του ΦοΔΣΑ προς τους Δήμους της Περιφέρειας Νοτίου, που έχουν και την σχετική αρμοδιότητα, αποτελεί μια από τις βασικές προτεραιότητές του.

Παράλληλα ένα μεγάλο βήμα για την προστασία του ευαίσθητου οικοσυστήματος των νησιών συνιστά η πρωτοβουλία του ΦοΔΣΑ να εκπαιδεύσει τα νοικοκυριά  στην νέα αντίληψη διαχείρισης των οργανικών αποβλήτων, στο πλαίσιο της μακράς λίστας περιβαλλοντικών έργων που έχει ήδη δρομολογήσει. Παρά τις προόδους, εξακολουθούν βεβαίως να υπάρχουν προκλήσεις, όπως η γεωγραφική διασπορά των νησιών που δυσχεραίνει την κεντρική διαχείριση και η ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση του κοινού.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εκπόνηση των ειδικών χωροταξικών σχεδίων στα νησιά;

Τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια που το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το ΤΕΕ εκπονεί,  συνιστούν ιστορικό άλμα για την πατρίδα μας. Ξεκίνησαν από νησιά μας του Νοτίου Αιγαίου και σε νησιά μας, Μύκονο και Σαντορίνη, θα ολοκληρωθούν τα πρώτα στην χώρα.  Πρόκειται για τη μεγαλύτερη θεσμική αλλαγή που έρχεται να θωρακίσει τα νησιά μας. Γιατί δεν υπάρχει μεγαλύτερη θωράκιση για το περιβάλλον των νησιών μας, μεγαλύτερη θεσμική και μεταρρύθμιση από τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια που τώρα εκπονούνται σε όλα τα νησιά.  Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πράξη αγάπης και προστασίας προς το περιβάλλον από το να βάλουμε τάξη, σε μια εκκρεμότητα 100 ετών,  με όρους και κανόνες. Εύλογα θα διερωτηθεί κάποιος γιατί το αυτονόητο δεν έγινε πράξη εδώ και χρόνια. Γιατί το να βάλεις τάξη στο πολεοδομικό χάος δεκαετιών, συνεπάγεται υψηλότατο πολιτικό κόστος. Θα διερωτηθεί επίσης κάποιος: εσείς γιατί το επικροτείτε; Έχετε άγνοια, πολιτικού, κινδύνου ; Όχι. Έχουμε αυξημένο αίσθημα καθήκοντος. Η  έννοια του πολιτικού κόστους ουδέποτε αποτέλεσε οδηγό για την δική μας Περιφερειακή Αρχή. Η εποχή απαιτεί να αγνοήσουμε κάθε έννοια πολιτικού κόστους και να προχωρήσουμε μπροστά.

Εδώ και πολλά χρόνια η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι στις πρώτες θέσεις στην απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ. Ποιες είναι προτεραιότητες που βάζετε την τρέχουσα περίοδο μιας που το τρέχον ΕΣΠΑ λήγει το 2027; Τι προγραμματίζετε για την νέα προγραμματική περίοδο;

Έχω την εξαιρετική τιμή να ηγούμαι της Περιφέρειας που στο τέλος του 2023 βρέθηκε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά στην πρώτη θέση της απορρόφησης ευρωπαϊκών πόρων στην Ελλάδα. Πριν από λίγες μέρες συνεδρίασε η Επιτροπή Παρακολούθησης του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας μας, όπου κάναμε τον απολογισμό μας στο ΕΣΠΑ 2014-2020, που έκλεισε, και την πορεία έναρξης του ΕΣΠΑ 2021-2027. Αρκεί να σας πως ότι στο ΕΣΠΑ 2014-2020 φτάσαμε στο 122% απορρόφησης, λόγω των υπερδεσμεύσεων. Μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι και περήφανοι ότι το Πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία και με πλήρη αξιοποίηση των πόρων του, παραδίδοντας στα νησιά μας,  στη μεγαλύτερη νησιωτική περιφέρεια της Ευρώπης, πάνω από 4.496 πράξεις, έργα , δράσεις και  παρεμβάσεις που εκτείνονται και αγκαλιάζουν όλο το φάσμα της ζωής μας. Πετύχαμε στο ακέραιο τους στόχους του Προγράμματος, χωρίς να χάσουμε ούτε ευρώ από τους πόρους που είχαμε στη διάθεσή μας, ούτε μια ευκαιρία. Και αυτό, στην Περιφέρεια με τους πιο “αδύναμους” από πλευράς στελέχωσης,  φορείς υλοποίησης στην χώρα μας.   Δεδομένων των συνθηκών  εντός των οποίων κληθήκαμε τα τελευταία χρόνια να λειτουργήσουμε, το έργο που έχουμε επιτελέσει στην πιο δύσκολη Περιφέρεια της χώρας, ισοδυναμεί με άθλο. Δεν είναι υπερβολή αυτό, όταν πρόκειται για την Περιφέρεια με την μικρότερη χρηματοδότηση και το λιγότερο προσωπικό. Για τη νέα προγραμματική περίοδο 2021 – 2027 που διανύουμε, ο διπλασιασμός των πόρων που καταφέραμε μετά από αγώνα που δώσαμε στις Βρυξέλλες, μας επιτρέπει να βλέπουμε το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία για την κάλυψη των αναγκών των νησιών μας. Βέβαια, Θα πρέπει να συνεχίσουμε να ξεπερνάμε καθημερινά τα όρια για να φτάνουμε τον πήχη εκεί που εμείς τον τοποθετήσαμε: Κάθε μέρα, νησι+έργο.

Έργα οδικού δικτύου, αντιπλημμυρικά, λιμενικά, περιβαλλοντικά, κτιριακά, έργα ύδρευσης, έργα ανέγερσης ή συντήρησης σχολικών μονάδων και αθλητικών εγκαταστάσεων και πάσης φύσεως έργα που μελετώνται και εκτελούνται από τη μικρότερη, σε προσωπικό, υπηρεσία στην Ελλάδα. Η σωστή τεκμηρίωση των αναγκών, η προτεραιόποιηση,  η σοβαρή δουλειά που γίνεται όλα αυτά τα χρόνια και η καλή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους, φέρνει εξαιρετικά αποτελέσματα. Είμαστε εξαιρετικά περήφανοι σε αυτόν τον τόπο διότι χωρίς να είναι ανάγκη να συμφωνούμε σε όλα και χωρίς να είναι ανάγκη να συμπορευόμαστε πολιτικά, μπορούμε να υπηρετούμε στόχους υψηλούς. Το περιφερειακό μας πρόγραμμα έφτασε στο επίπεδο που έφτασε ακριβώς λόγω αυτής της εξαιρετικής συνεργασίας.

Σε ποια κατεύθυνση αξιοποιείτε τους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, που είναι διαθέσιμοι για την Περιφέρεια Αιγαίου;

Σήμερα, πέντε μεγάλα έργα  προϋπολογισμού 42 εκ. ευρώ τρέχουν με χρηματοδότηση από πόρους που αντλήσαμε από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τέσσερα οδικά έργα είναι σε στάδιο ολοκλήρωσης της δημοπράτησης τους και ένα έργο Πολιτισμού, το Εθνικό Θέατρο Ρόδου, έχει ξεκινήσει.

Δεδομένου ότι είστε εκπρόσωπος στην από την Ένωση Περιφερειών στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης σε τι στάδιο βρίσκεται η βελτίωσης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης μεταξύ των νησιών του Νοτίου Αιγαίου; Ποιες ελλείψεις υπάρχουν;

 Η ακτολοϊκή σύνδεση των νησιών μας ήταν πάντα μια πολύ δύσκολη εξίσωση. Συχνότητα δρομολογίων, ποιότητα εξυπηρέτησης, κόστος, κατάσταση εμπορικού στόλου, είναι η εξαιρετικά απαιτητική ισορροπία που αναζητούν οι νησιώτες.

Τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας, ως αποτέλεσμα σωστού σχεδιασμού, και υψηλής χρηματοδότησης.

Οι επιδοτήσεις των λεγόμενων «άγονων γραμμών», από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν αυξηθεί κατά 40% και αυτό είχε ως αποτέλεσμα  την αύξηση των δρομολογίων και των γραμμών, σε κάποιες περιπτώσεις την εξυπηρέτησή τους με νεότερα, πιο σύγχρονα πλοία και αυτό έδωσε στους κατοίκους των νησιών καλύτερη συγκοινωνία, αύξηση του τουριστικού ρεύματος και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Η προσπάθεια είναι συνεχής και όχι εύκολη, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις στην πλειοψηφία τους βρίσκονται στο καλύτερο επίπεδο, από άποψη συχνότητας, στην ιστορία των νησιών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και προβλήματα, τα οποία όμως είναι σημειακά εντοπισμένα.

Τέλος, επικαλούμαι την ιδιότητά σας ως Αντιπροέδρου  της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος και επειδή θα ανοίξει η συζήτηση με το υπουργείο Εσωτερικών για την σύνταξη του Νέου Κώδικα της Αυτοδιοίκησης ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα, που κατά τη γνώμη σας, πρέπει να αντιμετωπιστούν για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των Περιφερειών;

Προσφάτως, ως διοικητικό συμβούλιο της ΕΝΠΕ συναντηθήκαμε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Με χαρά ακούσαμε τον Υπουργό Θεόδωρο Λιβάνιο να ανοίγει τον διάλογο για τη διαμόρφωση ενός νέου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Περιφερειών της χώρας. Ένα θεσμικό πλαίσιο που δεν το χρειάζεται μόνο η Αυτοδιοίκηση. Πρωτίστως το χρειάζεται η χώρα. Για να πάψουμε να μιλάμε μόνο για τα εξαιρετικά παραδείγματα άσκησης δημόσιας διοίκησης από τις Περιφέρειες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Το πολιτικό μας σύστημα, διαχρονικά, δεν θέλησε ποτέ να δώσει βαθμό ελευθερίας στην Αυτοδιοίκηση. Αυτό στοίχισε σε ανάπτυξη, σε συσσώρευση προβλημάτων. Ο θεσμός των Περιφερειών, στη σημερινή του μορφή, μετρά μόλις 14 χρόνια ζωής. Σε αυτά τα χρόνια, όλα δύσκολα, οι Περιφέρειες έβαλαν πλάτη, έφεραν αποτελέσματα, έδωσαν λύσεις και δεν συνέβαλαν στο δημοσιονομικό πρόβλημα της ούτε με ένα ευρώ. Διότι είναι οργανισμοί που λειτουργούν με κανόνες και νοικοκυριό. Στις 13 Περιφέρειες της χώρας, που η κάθε μία έχει την δική της ταυτότητα και προσωπικότητα, γίνεται δουλειά ουσιαστική, που κρίνεται αυστηρά από τους πολίτες και στα 14 αυτά χρόνια ζωής του θεσμού, ο πήχης των προσδοκιών της κοινωνίας έχει ανέβει ψηλά. Και αυτό, το προκάλεσε ο ίδιος ο θεσμός. Ήρθε η ώρα λοιπόν να μιλήσουμε για την ενηλικίωσή του. Έφτασε η ώρα να μιλήσουμε πλέον για όλα αυτά που θα ενδυναμώσουν την αποτελεσματικότητα του θεσμού.  Η συνάντηση μας με τη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, τον Υπουργό Θοδωρή Λιβάνιο και τον Υφυπουργό Βασίλη Σπανάκη, έβαλε πολύ ψηλά τον πήχη των προσδοκιών και αυτό διότι υπάρχει εμπιστοσύνη στα πρόσωπα. Δεν είναι εύκολη η εμπιστοσύνη και στην περίπτωση του Υπουργού Θοδωρή Λιβάνιου, έχει κερδηθεί μέσα από μία μακρά πορεία συνεργασίας, αμοιβαίου σεβασμού και αξιοπιστίας. Είναι πολλά αυτά που πρέπει να γίνουν, να καταρρίψουμε μύθους και στερεότυπα αλλά και να δούμε μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές να γίνονται τα αυτονότητα για τον νησιωτικό χώρο. Ήδη έχουμε ένα πρώτο θετικό δείγμα γραφής. Η εξαγγελία του Υπουργού Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιου, για κατάθεση στο Κοινοβούλιο νόμου που θα πριμοδοτεί την εντοπιότητα στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, είναι εξαιρετική είδηση για τα νησιά. Γιατί, μόνο με διαπιστώσεις δεν πάμε πουθενά. Χρειάζεται δράση, απόφαση, σχέδιο αντιμετώπισης.
Περιμένουμε με ανυπομονησία αυτή την αλλαγή, μεγάλης αξίας για τη νησιωτική Ελλάδα, που μπορεί να ανατρέψει με καθοριστικό τρόπο τις διαμορφωμένες συνθήκες στην στελέχωση του δημόσιου τομέα των νησιών και φυσικά αυτό το πιστώνουμε στον Υπουργό που όχι μόνο διαπίστωσε, αλλά κατανόησε και πήρε πρωτοβουλία. 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ